Los bericht bekijken
Oud 12 juni 2019, 00:56   #303
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De naam Dietsland alleen al doet me denken aan die weidepastoorpreken met vendelzwaaiers in korte broeken. Het loomste en oubolligste nationalisme dat we gekend hebben en dat ook maar ontstaan is omdat dat salonfähig was voor de Belgische machthebbers (boerse, maar ongevaarlijke Vlaamse plebs); die laatste waren als de dood voor een Nederlands nationalisme.
De eerste Ijzerbedevaart ( waarop ge hier zinspeelt ) had plaats in 1920.
De Dietse (sic) Gedachte is toch wel wat ouder, waarvoor ik verwijs naar pagina 6 van deze draad, en hier voorbeelden aanhaal met het stichtingsjaar van enkele tijdschriften:
- Dietsche Warande : 1855
- Jong Dietschland : 1898
De Dietsche Bond werd opgericht in 1917.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het spreekt voor zich dat voorgaande generaties in de periode van het romantische nationalisme bevraaglijke keuzes hebben gemaakt. Vlaams nationalisme en de nationale mythes er rond hebben Belgicistische roots.
Alsof de naam 'Nederland' niet bij ons past in historische zin. Dat is de mooiste naam voor zo'n staat naar mijn mening.
https://forum.politics.be/showpost.p...16&postcount=1

In historische zin past (de) Nederland(en); inderdaad niet bij een vereniging van Vlaanderen en Nederland.
En natuurlijk ook niet bij de Nederlandse staat zoals we die nu kennen omdat dit een een totum pro parte is: het geheel noemen en slechts een deel ervan bedoelen. Een historisch korrekte benaming daarvoor zou zijn: Noord-Nederland of de Noordelijke Nederlanden.
Voor Belgique zou een historisch korrekte vertaling zijn: Zuid-Nederland of de Zuidelijke Nederlanden.

Maar ....strikt genomen is dat laatste dan ook weer een totum pro parte want we houden dan geen rekening met:
- het huidige Luxemburg
- de Franse Nederlanden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Nederlanden
- het gedeelte van de Nederlanden dat door Pruisen werd ingepalmd op het
kongres van Wenen.
- en dan heb ik het nog niet over Pruisisch Vlaanderen.
Strikt genomen zou men Belgique dus best vertalen met Midden-Nederland, al besef ik dat dat toch wel een zeer irredentistische kijk van zaken is die echter verdedigbaar is.

Noch in het verleden, noch tegenwoordig is Nederland gebruikt geweest om het totale gebied aan te duiden waar men Nederlands spreekt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 juni 2019 om 00:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden