Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan
Ik vind uw rotsvast geloof in een nakend “onafhankelijk Vlaanderen” welhaast aandoenlijk. Interesseert het u daarentegen echt hoe “ernstig” België genomen wordt in het buitenland ?
OK, ikzelf ben “het buitenland” niet, maar toch duidelijk meer “buitenland” dan u. Sta mij derhalve toe om u een beetje wegwijs te maken….
Eerst voor wat het ludieke betreft : in “het buitenland” (niet enkel Frankrijk, maar voor zover mij bekend minstens evenzeer Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, de USA) bestaan er erg veel “belgenmoppen” waarin de Belgen niet bepaald als schoolvoorbeelden van intelligentie worden gezien. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen Vlamingen, Walen, Brusselaars en andere uwer landgenoten : persoonlijk ken ik geen enkele belgenmop waarin de ene er beter uitkomt dan de andere ; het zijn voor “het buitenland” allemaal in gelijke mate Belgen. Het gaat overigens niet enkel om moppen : zo vroeg bijvoorbeeld onlangs een Britse collega zich in een mail ludiek af, bij de vaststelling dat een vanuit Brussel gepost document erg lang onderweg bleef, of Belgium eigenlijk wel al voldoende geciviliseerd is om over een postdienst te beschikken. Hij plaatste er wel enkele emoticons bij die duidelijk maakten wat iedereen weet, ook bij de belgenmoppen trouwens : het was enkel puur voor de grap, natuurlijk, want Belgium en de Belgen zijn vanzelfsprekend niet achterlijker dan eender wie anders.
Ernstiger nu, en laten we meteen duidelijk wezen : België is onafgezien van de talen- en institutionele poespas die jullie er van gemaakt hebben en kennelijk graag van maken een soevereine staat, en deze wordt aldus in het buitenland even ernstig genomen als eender welke andere soevereine staat.
Jullie interne gemeenschappen, gewesten en taalgebieden daarentegen zijn geen soevereine staten, en hebben dus voor het buitenland zo goed als nihil betekenis. Of om het oneerbiedig te stellen : België is als staat een ernstig te nemen gesprekspartner cq. een mede- of tegenstander, maar de voor u O zo belangrijke onderverdelingen van die soevereine staat zijn voor “het buitenland” weinig meer dan plaatselijke folklore.
Nu, België is een kleine soevereine staat, en dus geen doorslaggevende mondiale hoofdspeler op politiek, diplomatiek, militair, of economisch gebied. Gelieve derhalve het “ernstig nemen” in die optiek te zien : ondanks wat een nationalistische blaaskaak u hier onder het mom van zelfverklaarde expert ooit wilde doen geloven doet niemand het in de broek bij wat België politiek laat staan militair eventueel zegt of doet. En wat jullie interne gemeenschappen, gewesten en taalgebieden politiek of militair zeggen of doen komt zelfs niet in het verhaal voor…...
|