Los bericht bekijken
Oud 14 juni 2019, 16:38   #179
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
In Brussel praat ik Engels in winkels, want mijn Frans is te slecht en als ze horen dat ik Vlaams ben dan schakelen ze naar Frans over en weigeren ze nog iets anders te gebruiken. Als ik Engels praat dan word ik trouwens ook beter behandeld als klant. Vanaf ze horen dat ik Vlaming ben, word ik als een stuk stront behandeld .
Ik vind dat dus écht vreemd, hé.

Als ik hier in Brussel Nederlands (of West-Vlaams) spreek, gebeurt er doorgaans één van de twee volgende dingen:

ofwel doen de mensen hard hun best mij in het Nederlands (of West-Vlaams) te antwoorden (iets meer dan één keer op de twee)

ofwel geven de mensen heel nederig - ja, zelfs beschaamd - toe dat ze (nog) geen Nederlands (of West-Vlaams) kennen, en smeken ze of ik a.u.b. zo vriendelijk zou willen zijn hen niet onmiddellijk in gruzelementen te stampen (iets minder dan één keer op de twee).

Ongeveer één keer op de tweehonderdachtenvijftig is er inderdaad zo ene die denkt dat hij/zij 'méér' of 'béter' is dan ik omdat hij/zij géén Nederlands (of West-Vlaams) kent/wil kennen, maar als ik die dan in het Engels, Duits of Spaans aanspreek, kruipt hij/zij toch ook al snel weer in zijn/haar mand.

Ik begin mij zo langzamerhand af te vragen of ik er niet beter aan doe wanhopig te worden.

Wat scheelt er met mij, begot?

Edit: ook in Wallonië spreek ik Nederlands (of West-Vlaams), en dat eveneens doorgaans zonder veel problemen.

Edit 2: ik ben nog geen 1m70 groot, maar zie er wel erg 'mediterraans' uit. Zou het daaraan liggen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 14 juni 2019 om 16:42.
djimi is offline   Met citaat antwoorden