Los bericht bekijken
Oud 26 januari 2005, 21:21   #10
cortelinckx
Schepen

Standaard

Die vaste benoemingen, dat is iets raar. Ik vraga mij af hoe lang de overheid dat nog gaat kunnen verdedigen tegenover de rest van de werkende bevolking. Je hebt bijvoorbeeld die absurde regeling met ziekteverlof. Een vast benoemde kan een twintigtal (werk)dagen per jaar "ziek zijn" en ondertussen gewoon verder betaald worden. daarna ga je op de mutualiteit (uitkering van ongeveer 60% van je loon of zo).

Voor mensen die echt ziek zijn is dat 20-tal dagen natuurlijk weinig, maar een heel pak mensen sparen die op om bv op het eind van hun carrieere een paar maand ziekteverlof te nemen. Of tegen het eind van het jaar blijven ze bij elk beetje koppijn thuis "want je ziekteverlof opsparen is nergens goed voor". Enfin, ik heb de indruk dat die regeling enkel absenteisme bevordert in plaats van dat het iets "verbetert".

En dan die anciënniteitsregeling... dat je meer loon krijgt gewoon omdat je er al lang werkt ... is dat niet raar? Dat je meer loon krijgt omdat je na verloop van tijd kan aantonen dat je beter functioneert, tot daar... maar "zomaar". Ik ken weinig bedrijven die dat zouden doen. De mensen die ik ken die in de publieke sector werken -niet representatief- worden niet direct *beter* in hun werk door er langer te werken. "uitgeblust", "cynisch", "gedemotiveerd",... dat wel. De overheid is aan modernisering toe. En dan bedoel ik niet een hippe website, maar echt een aantal prehistorische denkbeelden in vraag stellen. En die vaste benoemingen zijn er volgens mij wel één van.
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden