Los bericht bekijken
Oud 25 juni 2019, 14:20   #1244
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt niet. Twee redeneerfouten:

a. In een democratie wordt gewerkt met meerderheden en overeenkomstig wetgevend werk. In een democratie wordt de besluitvorming dus door de meerderheid bepaald, ongeacht of de minderheid instemt met de genomen besluiten. De minderheid kan zich hier niet verschuilen achter het drogargument: "Ik ben niet akkoord, dus is er sprake van een dictatuur". Wel kan je als minderheid inhoudelijke oppositie voeren (in de verschillende raden en besturen, op straat, op sociale media...).

b. U gebruikt graag het woord "fanatici", maar wat betekent dat eigenlijk? Iemand die in zijn eigen leven consequent inricht naar de eigen levensfilosofie? In allerlei berichten doet u nogal lovend en lyrisch over christenen in uw omgeving die het allemaal niet zo nauw steken met hun eigen christelijk gedachtegoed? Is dat niet eerder onsamenhangend? Is dat niet alsof een groene jongen gaat pleiten voor meer plastic, meer kernenergie en meer dieselwagens?
U wordt weer persoonlijk, wat is dat toch met u? Ik maak geen " redeneerfouten" wanneer ik uw standpunt niet deel, maar met die opmerkingen kleineert u wel steeds uw gesprekspartner, u staat niet voor de klas, ik ben geen leerling en bijgevolg mag uw die opmerkingen opbergen.

U heeft het gedachtengoed van een fanaticus, want dat is een geloofsbeleving waar dogma's centraal staan . Daarvan getuigen nu al jaren uw stellingname, dus dat ontkennen is zinloos. Uw " aanname in vertrouwen" is de basis voor uw denken, en uw idee dat u daarmee superieur bant aan alle andere opvattingen hangt daarmee samen ( dat verklaarde u zelf die vermeende superioriteit )
De dictatuur zit dan ook niet in de werking van democratie ( dat u denkt dit te moeten uitleggen is bizar maar soit) maar in uw gedachtengoed zelf, de streng Christelijke leer.

Is dat met u bespreekbaar? Nee u komt dan af met termen( zoals zaken waaronder rechten voor holebi's en recht op vrije keuze inzake abortus ) in de juiste maatschappelijke context plaatsen terwijl u gewoon rechten die verworven zijn afschaft, niet op basis van redelijke argumenten maar omdat uw God dit zo wilt en bedoeld heeft. Natuurlijk krijg je dan een dictatuur , ook al is dit via democratische weg verlopen.

Dat u denkt te mogen oordelen over andere gelovigen die het volgens u " niet zo nauw nemen met de christelijke leer" spreekt ook boekdelen! Wie denkt u te zijn, de inquisitie? Die mensen vinden gelovigen zoals u psychisch gestoord hoor. En dan weer proberen om te kleineren, nu ben ik weer "onsamenhangend"...zielige bedoeling langzamerhand
alice is offline   Met citaat antwoorden