Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2019, 14:04   #1342
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het gelijkheidsbeginsel is gewoon geen beginsel, want het is incoherent. Als je het aanneemt, kom je altijd uit op absurditeiten. Waarvan je er zelf onderlijnt:
euhmzz waar deed ik dat precies ?

Ik vrees dat we weer serieus naast elkaar aan 't praten zijn
Als gij spreekt over 'Het gelijkheidsbeginsel' dan hebt ge het meer over de gelijkheidsrechten die als universeel overkoepelende grondrechten worden beschouwd en waar dat soevereine volk zich dan maar naar moet schikken.

Daar heb ik het dus niet over.

Citaat:
Democratie in zijn originele betekenis (zonder "gelijkheidsbeginsel") is perfect OK: een zekere groep mensen coopteert zichzelf, beslist van "met elkaar een contract te sluiten". Die die daarbuiten zitten, wel, zitten daarbuiten en daar is geen probleem mee, omdat er geen gelijkheidsbeginsel is. Een club is een club omdat de leden van elkaar vinden dat ze tot de club mogen behoren. Nadien kan men eventueel (bij meerderheid) extra leden coopteren, of niet.

Een "volk", of "een natie" is niks anders dan een bende. Een clan. Gecoopteerden in de strijd tegen anderen. Al ware het maar om territorium te veroveren op anderen. Zoals een groep roofdieren.

Maar als er een gelijkheidsbeginsel ingevoerd wordt, heb je het grote probleem dat je toch niet echt een onderscheid kan maken tussen zij die tot de club horen (stemgerechtigden en zo), en alle buitenstaanders. Dan krijg je de absurditeit dat "iedereen" stemgerechtigd is, ook alle buitenstaanders. En waarom zich beperken tot homo sapiens ?

Een "democratie" in etymologische betekenis heeft een perfect logische zin binnen een contract tussen clubleden. Clubleden die een territorium veroverd hebben met geweld op niet-clubleden. Een gelijkheidsbeginsel, of erger, rechten van de mens voor buitenstaanders, maakt er een incoherent spel van dat tot absurditeiten leidt.
oh neen man man
Wij waren dus inderdaad serieus naast elkaar aan 't klappen hé

Ik had het nét niet over buitenstaanders maar over de aanvankelijke clubleden
Als ge daar toestaat dat een deelgroep ( ook al is dat de meerderheid ) de minderheid de toegang ( of zelfs deel ) tot die club weigeren je met een serieus tegenstrijdigheid zit...tenzij ge denkt in termen van ontbinden oorspronkelijke club en een nieuwe kleinere stichten

Laatst gewijzigd door praha : 27 juni 2019 om 14:06.
praha is offline   Met citaat antwoorden