Los bericht bekijken
Oud 1 juli 2019, 11:30   #440
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Marie, geloof heeft alles met angst te maken...angst voor het lot wat je probeert te bedwingen met geloof dat je hoe dan ook het juiste doet en niet onbelangrijk, daarvoor beloond zult worden, desnoods na de dood.

Rede is geen basis voor deze vorm van geloof, maar wel dus angst, even irrationeel als een kind voor monsters onder het bed.

We zijn niet zo belangrijk, geen god de vader waakt over ons, laat staat iets wat oordeelt afhankelijk wat je op je hoofd zet, met wie en wanneer je seks hebt, of je wel bidt of niet...het is lastig om in te zien, maar we zijn het product van twee mensen die seks hadden, en gaan gewoon dood, afgelopen dan zoals voor alles wat ooit leeft.
Het enige dat ik wil zeggen is dat de mensheid nog gewoon in zijn kinderschoenen staat en alles behalve volwassen is geworden...

Bekijk eens... de eerste mensen, apen vonden uit hoe ze zelf vuur konden maken... Maar daarom beheers je nog niet de branden die daar het gevolg van waren... Zou het kunnen dat dat toen enorme katastrofes tot gevolg had...Zelfs de hele religie is rond de verschrikkingen, eeuwen en eeuwen later, opgebouwd... de vestaalse maagden o.a. die je in elke primitieve godsdienst terugvindt...

Idem het verstand als de jongste evolutie-uitvinding... De mens beheert zijn verstand nog niet zoals het hoort... Vandaar ook zijn angsten en ik heb de indruk dat de angst voor de dood eerder toeneemt met het groeiend beschavingsniveau dan afneemt...
Ik denk dat voor primitieve volkeren de dood gewoon een deel is van het leven... Oké er is soms wel dodenverering en het geloof dat er leven is na de dood... Maar misschien is dat bij die mensen gewoon een instinctief weten...?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden