Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen
Dus jij beweert dat jij robotten gaat kunnen bouwen, die de liefde gaan bedrijven, die kapot gaan van verdriet, die naasteliefde kennen, die gaan kunnen beoordelen of iemand goed of slecht is, die gaan roken, die gaan eten, die gaan slapen, die houden van snoepjes...
|
Er zijn daar dingen bij die zodanig verbonden zijn met een menselijk lichaam, dat een lichaam gemaakt uit een andere technologie daar waarschijnlijk geen boodschap aan heeft, zoals de liefde bedrijven (zonder seks organen lijkt dat maar flauw als idee) of snoepjes eten zonder tong en spijsverteringssysteem. Roken zonder longen lijkt mij ook nogal eigenaardig. Probeer U eens in te beelden hoe een inktvis pret zou beleven aan het roken van een waterpijp...
Maw, dat zijn heel heel erg mensenlichaamsgebonden pretjes. Maar er kunnen totaal andere grote emoties zijn tussen machines, zoals het elkaar opsturen van cryptografische puzzeltjes, een andere snoezige machine eens met uw micro code laten spelen (wat ook bijzonder gevaarlijk is om rare ziektes mee op te doen), of dergelijke, he. Dat gezegd, vele van die emoties zijn zeer sterk mensenlichaamsgebonden, zoals ik al stelde.
Waarschijnlijk krijgt een serieuze machine veel meer een kick van het doen doorbranden van een van zijn vijanden zijn CPU eenheden, op dezelfde manier dat een seriemoordenaar een serieuze kick krijgt als het mes dat hij in zijn slachtoffer plant, op het bot stoot aan de binnenkant. Ik denk eerder aan dat soort machinale pretbeleving.
Maar het kan ook zijn dat sommige machines in extase geraken als ze nieuwe wiskundige structuren uitvinden, op dezelfde manier dat een menselijke wiskundige content is van zichzelf als hij zo een aha moment beleeft. Wie zal het zeggen.