Falingen zijn er door verschillende redenen:
Opstarten is duur. Je krijgt bijna geen kredieten meer vast. Je moet massa's administratie doen of laten doen. Personeel wordt onbetaalbaar. Goed betrouwbaar personeel loopt schaars. Je mag niet discrimineren dus een "anders gekleurde die zelfs geen Nederlands kan en het verschil niet kent tussen een moer en een bout" ben je verplicht eerst aan te werven. Ambtenaren komen direct controleren en gedragen zich als dictators die er plezier in hebben uw zaak direct naar de kl..ten te helpen. Sommigen startende zelfstandigen lopen direct naast hun schoenen en draaien de omzet er door. Veel wanbetalers, zagers en klagers waar je nooit een euro van ziet ... Gouden regel bij mijn zoon zijn bedrijf : contante betaling en geen opdrachten van openbare diensten of zogenaamde non-profit bedrijven (niets van een gemeentehuis, een ziekenhuis, voor een VZW ...). En veel zelfstandigen maken de fout te willen concurreren met collega's en zo bodemprijzen te hanteren. Wij (mijn zoon) hebben vier rechtstreekse concurrenten in de regio zitten. Toch heeft mijn zoon meer werk dan de anderen. Ongeacht hij de duurste is. Maar in ruil krijg je wel snelle service en wordt het werk op een professionele manier uitgevoerd. En zijn het vooral de particulieren die komen en minder de bedrijven. Want bedrijven is dan 30, 60 tot 120 dagen betalingstermijn. En de politiek hier is contante betaling zonder enige uitzondering. Bij overschrijving anders nog dikwijls gezever om dan uw centen vast te krijgen. En sommige particulieren betalen graag cash en moeten daar geen vodje papier - factuur van hebben.
|