Los bericht bekijken
Oud 9 juli 2019, 16:41   #738
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U legt Alice woorden in de mond. Ik lees nergens dat ze ontkent dat gevoelens bestaan of dat alleen empirische ervaring telt. Ze stelt alleen dat kennis die gebaseerd is op "gevoelens" onbetrouwbaar is. Bovendien begint Alice niet over gevoelens, dat doet Marie D. Het woord gevoelen is een vaag begrip. Men kan sympathie, haat en liefde gevoelens noemen. Maar pijn als gevolg van een boks op je neus is iets anders. Woede over een boks op je neus is weer wel een gevoelen. Maar kennis van de natuur, hoe pijn te verzachten, een ziekte te genezen, over leven en dood, is iets totaal anders. Die kennis kan men niet voelen of aanvoelen.

Christenen hebben er een handje van om met deze begrippen te knoeien. Zo zegt het NT dat geloof, hoop en liefde belangrijke deugden zijn. Ziet u de verschillen niet tussen hoop en geloof (op redding, eeuwig leven, in God) en liefde? Zulke rijtjes brengen mensen in verwarring.

Geloof in Allah en zijn paradijs, in Nazistisch Duitaland, liefde voor kamaraden en heiligen is heel gevaarlijk gebleken. Die geloven en gevoelens worden gestimuleerd door gevoelens van afkeer van andersdenkenden en van de eigen superioriteit. Probeer er eens evenwichtig naar te kijken.
In feiten zag ik vroeger dat het verstand enkel de gedachten corrumpeerde, maar sinds een tijdje zie ik dat het veel erger is en dat het niet alleen de gedachten zijn die door het verstand gecorrumpeerd worden maar ook en vooral de gevoelens; want door gevoelsmatig op de mensen in te werken is hun actieterrein veel groter en veel intensiever en gevaarlijker geworden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden