Los bericht bekijken
Oud 12 juli 2019, 16:09   #807
marie daenen
Banneling

Standaard

[quote=alice;9066510]
Citaat:
Marie, ik schreef toch vluchten of aanvallen? Natuurlijk vlucht je voor een roofdier, dat is toch helemaal het punt van discussie niet?
Hewel Alice, juist hier, dank zij het verstand, heeft de préhistorische mens zijn instinctieve vlucht kunnen bedwingen omdat hij wapens gevonden had die hem uit zijn benarde toestand redde...

Citaat:
Het verstand is wat ons onderscheidt van andere dieren, wat natuurlijk los staat van gedrag, dat is niet de schuld van je verstand maar van keuze die mensen ook maken; waarom je dan onbegrip erbij haalt versta ik niet goed...
Je zegt het goed 'keuze die mensen maken' en wie bepaalt die keuze???
Reclame al van gehoord? godsdienst je niet onbekend? openbare zeden en gewoontens? Het wetboek? Opvoeding?
Hoeveel van die keuzens zijn nog echt vrij; ook al beseffen wij niet meer dat het niet meer wijzelf zijn maar de anderen die ons (mis)leiden...
Hewel ik zou willen dat de mensen dat stilaan eens wat meer gaan inzien en stoppen met naast hun schoenen te lopen, omdat ze zelfs niet meer in hun eigen schoenen passen en zelfs niet meer weten wat hun eigen schoenen wel zijn...
Wat ik wil zeggen is dat de mens vervreemd is van zichzelf... en de wetenschappen zal en zullen daar niets aan veranderen...

Citaat:
Kijk, jij gelooft dat je een eeuwige entiteit bent die herboren wordt, dat mag gerust, maar er is geen enkel " iets" wat die hypothese ondersteunt behalve dat het jouw overtuiging is.
Als men alles dat dat iets ondersteunt verwoest in de mens, ja dan blijft zelfs de hypothese niet meer over...

Citaat:
Daar stopt dan toch de discussie, niet? Jij mag iets geloven, maar natuurlijk betekent dit niet dat iemand anders dit moet delen of zelfs maar ernstig nemen.
Want daar ga je steeds wat de mist in, wat je aanhaalt heeft nergens iets mee te maken. Geen probleem hoor, maar dan valt er weinig discussie te voeren.
Ik vraag niemand om mij op dat punt zelfs maar te geloven, maar ik druk er wel op dat de mens dringend terug naar zijn eigen roots moet of ik vrees dat de mens een groot kruis mag maken over zijn toekomst...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden