Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2019, 11:07   #18
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat kan allemaal nog erg meevallen. Na 31 oktober 2019 zal de handel met de UK heus niet stilvallen. Een invloed zal er zeker zijn maar die invloed wordt door sommigen op nogal theatrale wijze uitvergroot.
't Ja, eigenlijk kan Vlaanderen met zijn opslag en overslag industrie, daar zelf weinig invoeld op uitoefenen.
Veel is dus afhankelijk van de akkoorden die China, Korea, India en de EU gaan afsluiten met het VK.
De grotere container en auto zeeschepen geraken niet binnen in de Britse zeehavens en de goederen die uit die landen komen, worden dus met de grotere zeeschepen naar Antwerpen en Rotterdam, daar worden ze dan overgeladen op kustvaarders en kleine zeeschepen.
Wat van het Europese interland naar het VK gaat, gaat via de Belgische kusthavens.
En ook voor de omgekeerde richting van goederen is dat zo.
Vandaag voelen de havens reeds de invoeld van de Brexit en het uitblijven van akkoorden tussen die landen en het VK en tussen de EU en het VK.
Eens er nieuwe akkoorden zijn, zou de werkgelegenheid in de havens wel eens kunnen gaan pieken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden