Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
Allemaal morosofie en vooral die laatste voorspelling. U beschrijft een ongekende ontwikkeling naar een nieuw soort uiterst stabiele maatschappij op basis van een machtige alles controlerende overheid. Pas het eens toe op China of Rusland of Noord-Korea. Gaat de overheid daar de bevolking decimeren? Op zich spreekt het idee mij wel aan, de wereldbevolking decimeren zou het voortbestaan van leven op aarde wat kunnen rekken. Dat is een totaal ander motief. Onbestaand als ik u moet geloven.
|
Gans morosofisch is het natuurlijk niet. Men kan moeilijk Hawkins een morosoof noemen.
Dat het zal gebeuren is bijna ontegensprekelijk de vraag is echter wat het pad ernaartoe zal zijn.
Er kan een lange periode zijn waarbij de robot weliswaar intelligenter dan de mens is maar toch ten dienste staat van de mens. Robotten met een defect zouden kunnen geëlimineerd worden door robotten zonder dit effect maar met dezelfde mate van intelligentie.
Het zou echter ook kunnen dat de robotten, gezien hun hogere intellintie, waarnemen dat de mens er een potje van maakt en een beetje orde in de chaos brengen.
Ik denk ook dat het zeer moeilijk is om daar jaren op te plakken, maar zelfs als het nog een paar duizend jaar zou duren, dan is het nog een fractie sinds het ontstaan van de aarde.