Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2019, 13:40   #1010
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Heb je dan nog niet door dat het niet gaat om verstandelijke nadenken en reageren tegen instinctief nadenken en/of reageren... maar dat het gaat over waarover we nadenken, waarom het verstand sommige dingen op de voorgrond plaatst en andere dingen gewoon in de vergeetput laat....
Enfin ik moet niet zeggen het verstand, maar wel zogenaamde mensen met verstand, want het zijn per slot van rekening de mensen die zo handelen die hun verstand verkeerd gebruiken...
Met het verstand kunnen mensen alles bewijzen, het ene en zijn omgekeerde; dus het is niet het verstand alleen die ons de waarheid zal bijbrengen, maar juist wel onze instincten die ons door de eeuwen heen zijn doorgegeven, die ons automatische, instinctief zullen wijzen op hiaten in de verstandelijke redeneringen... Natuurlijk moeten wij die instincten met ons verstand gebruiken, maar zij bezitten een innerlijk weten dat het verstand niet heeft...
Stel iemand zegt iets... verstandelijk of niet... Jouw instinct zal jou instinctief aangeven of dat kan kloppen of, of er iets aan mankeert en het is dan aan jouw verstand om na te trekken, uit te zoeken wat er juist mankeert of niet en ook om verstandelijk na te gaan of dat heden ten dage nog telt of niet...
Maar indien jij dat instinctief weten uitschakelt, hewel dan kan men veel gemakkelijker jou vanalles wijs maken... en juist dat is, op grote schaal gezien, het doel van de mensen met verstand die vooral daar misbruik van willen maken voor persoonlijk goed...
Ik heb door dat jij iets hebt met instinct, maar dan zonder duidelijk verband in welke zin het verstand daar de vijand van is.
Mijn instinct zegt vooral dat dit niet klopt, omdat het twee aparte zaken zijn, die aanvullend werken.
Ik laat me dit dus niet wijs maken....
alice is offline   Met citaat antwoorden