Om de Rotheid van de Commies nog eens te illustreren, enkele herinneringen uit "mijn tijd".
In de jaren zeventig mocht je 60 per uur rijden in de bebouwde kommen. En 90 erbuiten. Ik was toen te klein om te rijden maar ik herinner me de borden. Er waren geen parkeerplaatsen in dorpskomen/centra, het was gewoon smal voetpad (vaak 3-4 tegels van 30 cm) links rechts en vrije asfalt ertussen, ruimte zat. De verbindingswegen tussen dorpen / centra waren ook zo, nog wat breder, soms fietspaden en geen voetpaden, en net als de kernen/centra allemaal voorrangswegen.
De Commies vervingen de 60 en 90 borden door 50 en 70.
En rond dezelfde tijd, namen ze die oranje ruit voorrangsweg borden weg in kernen en in sommige verbindingswegen tussen dorpen, zodat er voorrang van rechts gold (in het begin stond er quasi geen enkel bord voorrang van rechts, geleidelijk aan stonden ze op den duur vrijwel aan elke zijstraat). Toen communiceerden sommige Commies die laatste wijziging als een officieuze snelheidsremmer.
En zo begon de klooierij. Meestal was niet te zien of er verkeer uit de zijstraat kwam (in centra al helemaal niet wegens de huizen direct op de hoek) waardoor de vroegere voorrang hebbenden nu moesten vertragen en optrekken voor elke onoverzienbare zijstraat.
Verder pikten de Commies in centra een deel van de baanbreedte in voor parkeerplaatsen, resulterende in nauwe steegjes en vaak zelfs ene richting genoopt te wachten op andere, telkens een infarct veroorzakende.
En toen begonnen ze de verbindingswegen tussen dorpen te verklooien, op dezelfde manieren, enige verschil dat de hindernissen daar moeilijk parkeerplaatsen konden zijn wegens totaal geen noodzaak tot parkeren in de figuurlijke middle of nowhere.
En dus plaatsten ze botweg versmallingen/hindernissen. Zodat op den duur zelfs interdorpen verkeer de ene richting voor de andere moetst wachten.
Verder begonnen ze rechtdoor-kruispunten te herleggen naar 2 keer afslaan via grote eilanden in de binnenhoeken.
En zo is de dag van vandaag gearriveerd.
Met 1 nieuw iets: ik zie her en der dat ze de voorrang van rechts officieuze snelheidsremmer terug aan het vervangen zijn door STOP voor de kleine wegjes.
Door de vele ongelukken en schade (ook te zien aan de resem wegdekbeschadigingen en brokken/glas aldaar).
En zo is er een typerende RotCommie cyclus gepasseerd. Van voorrangsweg naar voorrang van rechts terug naar voorrangsweg met een halve eeuw ertussen.
Laatst gewijzigd door Erw : 18 juli 2019 om 00:15.
|