Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Ja, we kunnen overleven met Google Translate.
Uw bewering was impliciet dat AI het BETER zou doen dan I.
|
Binnen 50 - 200 jaar, volgens mijn wat riskante maar geinformeerde voorspelling, ja. Zoals met alle voorspellingen besef ik dat ze mis kan zijn, maar ik wilde gewoon maar aangeven dat er goeie plausibiliteitsredenen zijn.
Nu niet, uiteraard. Anders waren wij al geen meester meer van de wereld.
Wat je niet wil zien is dat het "embryo" er is: we beginnen nu te weten hoe "machines uit zichzelf moeten leren". Dat we dat vroeg of laat zouden uitvissen is normaal, omdat onze hersenen tenslotte ook maar een machine zijn die uit zichzelf kan leren. Onze hersenen zijn een fysisch systeem zoals een ander en er is geen enkele reden dat de principes die onze hersenen laten functioneren, enkel maar in de technologie, aangewend door "hersenen" kan geimplementeerd worden op de manier zoals menselijke hersenen dat doen. DAT geloven geeft aan die machine een boven-natuurlijke status die ik er dus niet aan geef. Hersenen zijn een fysisch systeem, zoals elk fysisch systeem.
Natuurlijk zijn de menselijke hersenen een bijzonder complex en gesofistikeerd systeem, en het is juist dat onze technologie de dag van vandaag die graad van complexiteit nog niet heeft bereikt.
Maar mijn punt is gewoon dat de complexiteit van de technologie die we fabriceren, exponentieel toeneemt. Ik heb het geformuleerd onder de wet van Moore. Maar ze is al veel langer geldig. Eigenlijk al sinds de wetenschappelijke revolutie in de 16de eeuw.
Uit die twee elementaire vaststellingen:
- hersenen zijn gewoon maar een heel complex fysisch systeem, waarvan de werkingsprincipes niet beperkt moeten zijn tot "menselijke hersenen" maar in andere systemen evengoed kunnen geimplementeerd worden, en we zijn bezig met de basis elementen ervan te doorgronden
- onze capaciteit om complexe systemen te maken neemt ongeveer exponentieel toe
haal ik dat er een dag zal zijn, dat wij systemen bouwen die de complexiteit en de functie van die hersenen zullen evenaren en wat later, overtreffen. Op dat ogenblik zullen wij dus machines hebben die beter kunnen nadenken dan wij, op alle vlakken waar wij kunnen nadenken. Dat is de fameuze Singulariteit.
Uit heel ruwe schattingen van de exponentiele groei van de complexiteit van onze fabrikaten (wet van Moore) en uit een al even ruwe schatting van de complexiteit van menselijke hersenen, leiden we af dat we grosso modo nog een factor 1 miljoen te gaan hebben, en grosso modo 1 orde van grootte winnen per decade, wat die singulariteit dus binnen 60 jaar zou leggen.
Ik neem een "reservefactor" in de exponentiele groei van 3 (dus een factor 10 om de 30 jaar ipv om de 10) of dus in totaal nog 14 ordes van grootte), en wil dus wel tot 200 jaar gaan. En misschien ben ik mis en is het 400 jaar. Maar het is niet "heel ver meer" en ik zie niet hoe het te vermijden is.
Ik spreek ook over silicium, maar ik heb totaal geen idee over de echte technologie die dan zal aangewend worden. 60 jaar geleden was de silicium technologie nog niet eens goed werkende (men zat toen eerder bij germanium). Wat, denk ik, wel juist is, is dat wij als mensen niet zullen stoppen met "meer complexe technologie mogelijk maken", en het is een min of meer exponentieel proces omdat nieuwe technologie, verder nieuwe technologie mogelijk maakt.
Als dusdanig is het vrij moeilijk om mijn stelling fundamenteel te ontkrachten. Ik beweer helemaal niet dat we vandaag de dag machines hebben die intelligenter zijn dan wij. Ik zeg dat er veel aanwijzingen zijn dat zulke machines (welke ook hun vorm mag wezen) er heel waarschijnlijk zullen komen binnen sneller dan 200 jaar, en dat 60 jaar niet onmogelijk lijkt.
Men beseft vaak niet de kracht van exponentiele groei. Het gros van de tijd is de prestatie van de exponentieel groeiende zaak "belachelijk". Als je een waterlelie hebt die exponentieel groeit, en verdubbelt in oppervlak elke week, dan kan het bijvoorbeeld 6 maanden duren voor ze het ganse meer vollegt. 1 maand voor het meer helemaal bedekt is, is nog maar 3% van het meer bedekt. Een maand later ligt het meer vol.
Als je dus de prestaties van google translate belachelijk slecht vindt, denk dan aan die luttele 3% van het meer dat bedekt was.
Bedenk goed wat er de laatste 60 jaar is gebeurd. De eerste commerciele transistor (nog germanium) was amper uitgevonden. Een "zakrekenmachientje" nam toen een gans lokaal in. Men had net de redelijk dure transistor radio gebouwd. Eerste autoradio met transistoren 1955: