Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Ah dus Belgie van 1830 tot pakweg begin 20ste eeuw was een ISIS staat ?
|
Allez, ga eens aankondigen dat vrouwen geen stemrecht hebben, hun man moeten gehoorzamen, en nog een paar leuke dingen van dat Belgie van 1830. Helemaal ISIS was het niet natuurlijk, omdat er juist een paar "democratische" krachten aan het werk waren, en de traditie eerder rooms dan islam was.
Het cijnskiesrecht in Belgie in 1830 gaf aan 2% van de bevolking, de kapitaalskrachtigste, alle kiesrechten. In 1850 waren er 80 000 kiezers. In 1890 waren het er 120 000. Die mensen waren bovendien sterk beinvloed door de Roomse leer, iets wat hem misschien zelfs matigde om de evidente maatregelen niet in te voeren: bijvoorbeeld executeren van iedereen die zelf niet tot de club behoort en 40 jaar is geworden. Zo hou je de werkkrachten jong en dynamisch, zijn er geen "ouderen problemen", en blijven de vrouwen lekker.
Jij beseft niet eens welke het vraagstuk is waarvan je beweert van beter de oplossing te kennen als iemand anders.
Immers, het volstaat niet van "bekwaam" te zijn, want om "bekwaam" te zijn (hoe stel je dat vast ?) moet je nog iets hebben waar je naartoe wil om die bekwaamheid op toe te passen. Dat "iets" is een pure eigen voordeelsberekening, oftewel een of ander ideologisch dwalen (een ideologie of een godsdienst).
Ik zie totaal niet in waarom slavernij bijvoorbeeld niet zou ingevoerd worden. Dat lijkt mij toch de evidentie zelve, he. Slaven, die kan je zonder problemen afmaken als je ze niet meer nodig hebt, of als ze ziek zijn. Zoiets laat toe een hele hoop sociale zever weg te doen. Bovendien kan het de medische industrie enorm stimuleren, omdat je nu mensenlichamen hebt waar je op los kan experimenteren. Want de medische industrie moet performant blijven voor de elite natuurlijk. Ik zie helemaal niet in waarom een "bekwame elite" zo een aristocratisch/fascistisch regime niet zou installeren. Lijkt mij toch het beste voor hen. Vooral als ze verlost zijn van moraliserende pastoors en zo, en gewoon rationeel met hun volle bekwaamheid hun eigen voordeel optimiseren.
In vergelijking met zo een maatschappij lijkt ISIS zelfs een droom, want er is tenminste een basistekst waar zelfs de meest onnozele pleb zich op kan baseren om proberen een leefbaar leven te hebben. In een seculiere totalitaire aristocratie die jij voorstaat, is er niks van dien aard. Dat is de pure distopie, waarvan ikzelf denk dat ze pas zal komen als machines het overnemen. Maar jij wil dat morgen al.