Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
We praten maar steeds langs elkaar heen. Ik vraag naar gegevens over die processen. Ik geloof dat ze er zijn maar ik ken ze niet en Patrickve kent ze ook niet. Hij geeft precies dezelfde vage antwoorden als Harriechristus.
Ik weet dat die processen niet uniek zijn voor de mens, en een robot hoeft van mij ook de eerste 100 jaar nog geen mens te evenaren. De ingenieurs zouden misschien eerst eens een hond of een kanarie moeten bouwen of een goudvis. Maar nee, het moet een nabootsing zijn van de mens. En dan vraagt u mij of ik mij misschien te veel focus op menselijke intelligentie. Dus ik maak het wat makkelijker. Wat is de fysische dynamiek van het brein van een schildpad of een kikker. Ik heb geen idee waar dat over gaat. En daarom stel ik voor om iets te ontwerpen dat zichzelf ontwikkelt vanuit een kern van "fysische dynamiek" die we kennen en kunnen programmeren. Programmeer zo een brein en kijk wat het doet als de rekencapaciteit en de geheugens honderd keer zo groot zijn als wat het initieel gebruikte. Hoe nieuwsgierig is dat programma en wat wil het gaan doen? Waardoor wordt het gemotiveerd? Zal het de stadia van Maslow doorlopen omdat dit gewoon moet van de natuurwetten? Ik ben benieuwd. Maar bouw eerst dat brein en geef het een begin als het brein can een zalm. Zo lang dat niet gebeurt kunnen we onbeperkt speculeren en fantaseren.
|
Wel, ik kan al één iets vertellen, zeer weinig ingenieurs, waaronder ikzelf, werken aan het nabootsen van de mens. Ik denk ook niet dat de evolutie zo zal zijn.
We zullen eerst een hoge variatie aan complexe systemen hebben zoals automatische vertaling, zelfrijdende auto's, steeds complexere robotten in productie en het magazijn, herkenningsystemen zoals het automatisch herkennen van verkeersborden of gezichten, optimalisatie systemen, spraakherkenningssystemen enz...
Deze systemen zullen steeds efficienter worden en men kan dan gaan combineren, spraakherkenning, text-to-speech, visuele herkenning om aan een bepaald probleem een oplossing te bieden.
Het zou ook kunnen dat er andere zintuigen geplaatst worden, een zelfrijdende auto heeft bijvoorbeeld een LIDAR systeem, dit heeft de mens niet. Het is visueel maar veel accurater dan wat een mens kan zien.
Uiteindelijk zal men tot een intelligent systeem komen.Maar wanneer en hoe is koffiedik kijken.