Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Schoof schiet meerdere keren ernaast. Autoverzekeringen hun tarificatiemodel is zeer zeker op risico gebaseerd. Leeftijdscategorie + aantal jaren bewezen rijervaring bv, woonplaats v/d voornaamste bestuurder (stedelijke omgeving geeft beduidend hogere schadestatistieken dan landelijke regio's), het eigen (bewezen) schadeverleden van de verzekerde (schade attesten voor te leggen of bonus malus attest), uiteraard het vermogen van de wagen. Beroeps of prive gebruik speelt ook een rol (beroepsgebruik zal meer kilometer per jaar hebben, en dus meer risico). Verder gaan maatschappijen daar eigen criteria aan toevoegen van dewelke zij in hun eigen ervaringsstatistieken hebben kunnen risico verzwarende factoren ontwaren. Ouderdom van het voertuig bijvoorbeeld. Uit de statistieken blijkt duidelijk dat oude voertuigen (zeg maar : 10 jaar en meer) ook meer ongevallen hebben. Al die variabelen worden in een tarificatiemodel gegoten, en dat gaat de uiteindelijke premie helpen bepalen.
|
Je beschrijft hoogstens wat kortingen.
Daarnaast is het enige wat de maatschappijen doen ivm jonge onervaren chauffeurs (dus met meer risico): hen weigeren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.
De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.
Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
|