Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst
...Het document zal onder meer focussen op mobiliteit. Sp.a wil een shift van de auto naar het openbaar vervoer door het aanbod gevoelig uit te breiden, zelfs met nachtbussen. Er moet fors worden geïnvesteerd in De Lijn, valt te horen. N-VA-minister Ben Weyts heeft in de afgelopen legislatuur net een belangrijke hervorming doorgevoerd bij Vlaamse vervoersmaatschappij. Die heeft niet langer de opdracht elke Vlaming te bedienen op wandelafstand. “De prijs zal hoog zijn”. ...
Bron: www.hln.be
|
Het openbaar vervoer staat in voor 12 % van de mobiliteit. 6 % voor de trein en 6 % voor de bus/tram/metro. De rest gebeurt gemotoriseerd (86 %) hoofdzakelijk met de auto. Op korte afstand is de fiets (2 %) ook een oplossing.
Als men 15 % van het gemotoriseerde vervoer naar het openbaar vervoer wil omschakelen, dan dient men het treinaanbod en de treininfrastructuur te verdubbelen. Idem dito met bus/tram/metro. Met andere woorden een technische utopie met een prijskaartje dat niet op te brengen is. Gezien het gemotoriseerde verkeer tijdsflexibel is (men kan vroeger of later vertrekken/aankomen), dit geldt ook enigszins voor de bus, heeft men er alle belang bij de weginfrastructuur te verbeteren en te vergroten. Dat komt dan auto en busvervoer ten goede en ook het wegtransport.