Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
Wat u 'de politieke wereld' noemt bestaat uit politieke partijen, het middenveld én 'de vierde macht' samen, hé. In de dagelijkse omgangstaal noemen we dat 'één pot nat'.
Wat de corruptie betreft: die kan pas aangepakt worden als politiekers ertoe kunnen worden GEDWONGEN doortastend op te treden.
Die nodige dwang kan & zal er niet komen zolang 'de burger' niet écht het laatste woord krijgt, en dat kan alleen als het zogeheten "Bindend Referendum Op Volksinitiatief" een wettelijk én wettig beleidsinstrument is (een gelijkaardig maar evenwaardig beleidsinstrument is ook goed, hoor; de kat mag gerust een andere naam krijgen, als ze maar de schadelijke muizen vangt).
Ik herinner mij dat zowel Groen!, PVDA als VB in hun programma de invoering van dat BROV hadden staan, en dat de heer Verhofstadt daar in zijn Burgermanifesten vurige pleidooien voor hield.
Ook de Piraten én de ReferendumPartij zien er het nut van in.
Alleen anti-democraten kunnen daar iets tegen hebben, me dunkt.
Of liever: wie zich daar principieel tégen uitspreekt, wordt per definitie 'anti-democraat'.
|
In 1 zin samengevat : ofwel organiseer je een initiatief dat meerdere honderdduizenden mensen daarrond kan mobiliseren waarna de wetgever je signaal zal opnemen, ofwel blijf je als onbekende groupuscule tegen de wind in pissen ad perpetuum.