Los bericht bekijken
Oud 3 augustus 2019, 09:27   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.831
Standaard Eén Tesla voor alle Kermtenaren

EVs zijn duurzame deelauto's, ook een Tesla.
Zelfs zijn eigen Tesla.

Particulier autodelen, wat denken jullie ervan?

Auto's staan in het algemeen 95% van hun tijd gewoon stil, autodelen verandert dat cijfer.

Eerlijk gezegd, moest ik (of beter wij) nu een Tesla hebben zou ik het niet doen. Wij rijden nog net teveel dagelijks auto.

Maar moesten we een hoop zonnepanelen hebben, en een thuisbatterij en op bepaalde dagen stroom in overschot, zal ik wslk wel anders denken. Zeker als men zijn EV steeds minder nodig heeft, zou het te zot zijn die dagenlang in de garage te laten staan, dat zou (stroom)verspilling zijn, want met die stroom kan gereden worden.

Vooral door mensen die ook niet dagelijks een auto nodig hebben, maar op regelmatige basis wel eentje goed kunnen gebruiken.

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190802_...le-kermtenaren
zaterdag 3 augustus 2019 - Hasselt

Eén Tesla voor alle Kermtenaren

Tom Nijsen, een van de drijvende krachten van de werkgroep Duurzaam Kermt heeft een Tesla 3 ter beschikking voor alle dorpelingen die de wagen willen delen. “De auto staat voor de deur. Mensen kunnen gewoon reserveren via het platform Cozycar”, zegt Tom.


Tom Nijsen, een van de drijvende krachten achter Duurzaam Kermt (vandaar de nummerplaat), deelt zijn Tesla met het hele dorp.


De werkgroep Duurzaam Kermt is een onderdeel van de Dorpsraad van deze Hasseltse deelgemeente. “We hebben binnen de werkgroep al verschillende initiatieven genomen”, zegt Tom. “Nu willen we graag het vervoer wat beter organiseren en dat vooral betaalbaarder en op maat maken. Zo bespaart iedereen, en vooral het milieu vaart er wel bij.”

De Tesla staat los van Zen Car, dat in Kermt ook elektrisch autodelen aanbiedt. “Eigenlijk is het verhaal thuis ontstaan. We hebben een eigen thuisbatterij die voortdurend bijlaadt, maar waarvan we energie over hebben.
Dus hebben we beslist om die ‘overschot’ nuttig te gaan gebruiken door er een auto mee op te laden.


Daarnaast is het zo dat wij die auto niet voortdurend nodig hebben en dus leek het bijna vanzelfsprekend om hem in te zetten als deelauto. We doen dat onder de noemer van particulier autodelen, waarbij de kosten verdeeld worden a rato van de gereden kilometers.

Dat betekent natuurlijk ook dat wanneer iemand anders de auto reserveert via het platform Cozycar en wijzelf op dat ogenblik een wagen nodig hebben, we een beroep moeten doen op bijvoorbeeld Zen Car. Dat hebben we afgelopen week nog moeten doen. Voorlopig zijn we met twee die de auto delen, maar op 29 augustus organiseren we een tweede informatievergadering waar we een tiental mensen verwachten.”

Besparen
“Op jaarbasis bespaart iedereen die in het deelproject stapt tussen de 1.000 en 3.000 euro op autokosten in vergelijking met zelf een auto hebben. Ons uiteindelijke doel is om in Kermt tot een aantal particuliere en duurzame deelauto’s te komen, waardoor het systeem nog aantrekkelijker wordt. Het platform Cozycar regelt daarbij enerzijds de identificatie van de auto-eigenaars en de kandidaat-delers en anderzijds de reserveringen. Zo kan iedereen perfect zien wanneer een bepaalde auto beschikbaar is. Meer gebeurt er daar niet. De rest, de financiële afhandeling, verloopt rechtstreeks tussen de eigenaar van de auto en de gebruiker. Ik denk dat er in elke buurt, dus zeker niet alleen in Kermt, voldoende mogelijkheden zijn om tot gelijkaardige constructies te komen.
Op die manier rijden er minder auto’s en worden de wagens die er wel zijn ook echt geregeld gebruikt. De verschillende deelsystemen kunnen perfect naast mekaar bestaan en vormen zelfs de ideale aanvulling op drukkere momenten.”

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2019 om 09:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden