Los bericht bekijken
Oud 7 augustus 2019, 08:25   #104
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik weet niet als je het zo meent zoals je het zegt maar als dit zo is dan kun je als psychopaat beschouwd worden.
Als dat zo is, dan is een psychopaat dus een rationeel wezen

Dat is een beetje raar, want normaal gezien is een psychopaat gedefinieerd als iemand die zijn pulsaties niet beheerst, en zijn rationele overwegingen opzij zet om zijn drangen te bevredigen. Maw, een "gedrogeerde van zijn gevoelens" die alle ratio opzij zet om zijn impulsmatige gevoelens koste wat kost te bevredigen.


Citaat:
Als ik mensen die lijden zie op televisie dan heb ik wel degelijk medeleven. Ik ga daarvoor niet onmiddellijk geld storten of acties ondernemen omdat ik vind dat dit een druppel op een hete plaat is.
Eh, nee, ik dus niet. Dat zou willen zeggen dat je dan empathie hebt met ELK levend wezen, of met ELKE mens. Toch raar, nee ? Ik heb het nooit opgeteld, maar ik zou vermoeden dat er niet meer dan 100 mensen zijn op de wereld voor wie ik enige empathie heb. (misschien zijn het er 50, misschien 500, weet ik niet). Al de rest kan mij echt geen ballen schelen, en ik zou denken dat dat normaal is.

Jij zou willen zeggen dat die comedie die iedereen speelt van dat "erg" te vinden (en waar ik dus sociaal op geconditioneerd ben om mee te doen, maar altijd een diepe afkeer heb in mijn binnenste om zoveel hypocrisie aan de dag moeten te leggen om sociaal in te passen) "echt" zou zijn ? Komaan ! Volgens mij is dat niks dan collectieve hypocrisie, omdat niemand echt durft zeggen dat 'em daar geen ballen om geeft. Een soort kleren van de keizer effect.

Als ik negerkes zie omkomen op den TV dan is dat over het algemeen iets dat mij eigenlijk niet interesseert, en in de mate dat ik daar een gevoel zou moeten bij hebben, vind ik dat vuiligheid die zou moeten opgekuist worden.

Ik heb hetzelfde met dakloze bedelaars. Ik vind dat storende verschijnselen, die ik, mocht ik mij laten gaan, liefst van al een schop zou geven. Dat doet mij een beetje denken aan drollen op het voetpad. Storend. Maar niet zodanig storend dat ik het ga opkuisen.

Citaat:
Ik geef nooit aan een bedelaar omdat we een sociaal vangnet hebben waar hij/zij gebruik van kan maken, niet omdat ik geen empatische gevoelens zou hebben tegen deze persoon.
Ik vind het idee dus ergens storend dat dat vangnet er is. Maar bon, ik kan er niet veel tegen doen. Doet mij denken aan iemand die een soort van bokaaltje zou zetten om die drol te beschermen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 augustus 2019 om 08:29.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden