Discussie: Brexit
Los bericht bekijken
Oud 14 augustus 2019, 13:03   #10245
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Waarom moet de UK zich in een douane unie vastzetten en hun soevereiniteit opgeven vanwege de interne regels van een ander land? De EU vindt zichzelf nogal belangrijk zeg.
De UK moet dat niet. Maar het is wel de prijs die de UK zal moeten betalen als ze verder enig akkoord wil met de EU. Dat is "zaken doen" he. Het is een kwestie van macht. Zaken doen is altijd een kwestie van macht.

Natuurlijk is de UK niks verplicht, maar de EU ook niet. En de EU stelt gewoon als voorwaarde, dat als de UK WAT DAN OOK met de EU verder nog wil afspreken, ze daar eerst op zal moeten toegeven. Wil de UK daar niet op toegeven, dan moeten ze zelfs niet afkomen om trachten iets anders af te spreken, ook al zou dat beide partijen goed uitkomen. Zaken doen bestaat er immers niet in om "mutueel voordelige dingen" te doen, maar om "uit de noden van de andere maximaal voordeel te persen voor zichzelf".

Aangezien die zachte grens volgens EU regels hetgeen is wat de EU het meeste wil bekomen van de UK, zal dat de conditio sine qua non zijn om wat dan ook met de EU verder kunnen af te spreken.

Meer is daar niet aan.

In mijn analogie: wil jij absoluut mijn grasmaaier gebruiken, dan zal je eerst een oplossing moeten vinden *volgens mijn regels* om geen haag en toch geen hippies bij mij te hebben. Idem als je mijn haagschaar wil gebruiken. Idem als je iets anders met mij wil afspreken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 augustus 2019 om 13:06.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden