Los bericht bekijken
Oud 14 augustus 2019, 14:53   #71
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Alhoewel Bart De Wever het zegt begin ik toch te twijfelen of gij en ik, Vlamingen zijnde, wel dezelfde identiteit hebben.
Naties zijn organische entiteiten, die niet door staatsorganisatie bepaald worden. Het heeft te maken met affiniteit en gelijkendheid (en nee, niet noodzakelijk "uiterlijke en fysieke" gelijkendheid, wat op simplistisch racisme zou wijzen, wat slechts een heel rudimentaire en primitieve manier is van aan natie vorming te doen).

En het zijn dus ook "gelaagde eenheden". De laagste niveaus zijn die van familie en vrienden natuurlijk maar dat zijn niet echt "naties".

Maar wat voor mij het concept van natie inhoudt, is niet alleen de gelijkendheid en affiniteit, maar vooral ook het "vijandsbeeld van die daarbuiten". Naties zijn vechtmachines in de grond. Omdat het leven rond vechten draait. Maar niet steeds "fysiek en gewelddadig" vechten. Verre van.

Zonder dat vijandsbeeld heeft natievorming eigenlijk weinig zin. De vraag is inderdaad of "Vlaming zijn" een natie kan vormen, en dus voldoende kan samenspannen om wat daarbuiten is willen te vernietigen.

Maw, is de (in de praktijk onbereikbare) droom die van de wereld vernietigen behalve Vlamingen, of onderwerpen aan Vlamingen, en zich dan de wereld toe-eigenen ?

Indien ja, is er een sterke drang tot natie-vorming bij Vlamingen. Indien nee, forget it.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 augustus 2019 om 14:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden