Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Met deze redenering ben ik het volstrekt oneens. De collaboratie (wel te verstaan de ideologische collaboratie) met het nazi-gedachtegoed was noch min noch meer verwerpelijk.
|
Behalve dan dat het met losers was, zie ik echt niet in waarom het verwerpelijk zou zijn. Dat je er een andere politieke opinie op nahoudt, is uiteraard goed mogelijk - ik trouwens ook. Maar bij definitie zijn, volgens eigen normen en waarden, alle andere politieke strekkingen (die dus andere normen en waarden hebben bij definitie) "verwerpelijk", dus het is een beetje onnozel om te zeggen dat het verwerpelijk is omdat het niet overeenkomt met UW normen en waarden - uiteraard ! Anders zou het geen andere politieke opinie zijn he.
Citaat:
De toenmalige Vlaamsgezinde verantwoordelijken voor die samenwerking hebben een zware fout gemaakt door zich te scharen aan de zijde van een dictatoriaal regime dat ideologisch gefundeerd was op een onversneden racisme.
|
Met dat laatste heb ik geen problemen. Ik ben het zelf niet, maar ik kan dat best aannemen als "ander politiek gedachtengoed". Men moet ERGENS een criterium hebben om eigen natie van vijanden te onderscheiden. "raciale" kenmerken zijn een wat domme manier van doen, maar het IS een manier.
Maw, voor mij zijn racisten gewoon mensen met een andere politieke opinie. Meer niet.
Maar ik zou toch denken dat het pure racisme niet de hoofdreden was om met de nazi's mee te doen - hoewel ik mij daar kan vergissen natuurlijk. Ik dacht dat de hoofdreden was dat het een Germaanse natie voorstond, waar een Vlaams onderdeel meer aan zijn rechten zou komen dan in Belgische context. Daar valt wel degelijk iets voor te zeggen. Dat is op zich zo dom niet. Het domme was dat de nazi's alles op hun Jodenhaat gezet hebben, en daardoor eigenlijk verloren hebben. In plaats van zich op een groot-Duitse natie te concentreren, en dat Joden-uitroeien als bijzaak te beschouwen.
Maar nog eens, ZELFS al was het om puur racistische redenen, dan nog is dat niet "verwerpelijk". Racisme is niet verwerpelijk, het is gewoon een verschillende politieke kijk. Een die mensen in een andere volgorde wil afmaken dan de meest gangbare politieke opinies.