Los bericht bekijken
Oud 19 augustus 2019, 11:35   #49
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.217
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Links afslaan terwijl hij werd ingehaald.

Waarom moet erbij vermeld worden dat het een speedelec was ? Slaan brommers, gewone fietsers, gewone e-bikes, coureurs, enz...nooit links af soms ?

Verleden jaar bijna 80 dode fietsers in het verkeer. Maar als het een speedelec rijder is, komt het uitgebreid in het nieuws.

Dit is een beetje dezelfde type berichtgeving als er eens een Tesla een accident heeft. Sensatiewaarde omdat de cafeboer het interessant vindt.
Die aandacht is niet meer dan normaal... speed pedelecs hebben nu eenmaal specifieke risico's: ze komen grotendeels op de baan tijdens spitsmoment (i.t.t. wielertoeristen), dus veel gemengd en meer risicovol verkeer. De meeste automobilisten herkennen ze als fiets en schatten de snelheid dan ook verkeerd in... Ik heb al eens een afslaande auto of lijnbus, en onlangs een vrachtwagen, net kunnen ontwijken - dan ga je toch twee keer nadenken over de veiligheid.

Als speed-pedelecs meer vertegenwoordigd zijn in de ongevallenstatistieken dan in hun marktaandeel, is dat geen sensatie maar wel er een probleem. Kijk bijvoorbeeld naar Zwitserland...
Citaat:
These e-bike figures are the highest ever recorded (april '19) and reflect the increasing popularity of e-bikes in Switzerland. Of the 321 deaths or serious injuries, 236 were on slow e-bikes (up to 25km/h) and 85 on fast ones.
Volgens wetenschappelijk onderzoek ligt het ongevallenrisico (met zware verwonding of dodelijke afloop) 50 % hoger op een speed-pedelec dan op een gewone pedelec...https://www.sciencedirect.com/scienc...0145751830174X
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden