vervolg... tja wat heeft Nederland dan ingevoerd bij het oplappen van wegen of bij de aanleg van nieuwe wegen?
Een verplichte minimum obstakelvrije zone naargelang ontwerpsnelheid /snelheidslimiet enz... indien dit soms niet kan => verplichte afscherming:
Citaat:
https://www.wegenwiki.nl/Obstakelvrije_zone
Maatvoering obstakelvrije zone
Erftoegangswegen
De obstakelvrije zone wordt vanaf de binnenzijde van de kantstreep of de verharding gemeten. Alleen in uitzonderingsgevallen worden afschermingsvoorzieningen toegepast. Onderzoek naar de gewenste breedte van de obstakelvrije zone langs erftoegangswegen is niet beschikbaar, zodoende kunnen er geen eenduidige uitspraken worden gedaan over de maatvoering. Om kosten en ruimtebeslag te beperken wordt een obstakelvrije zone geadviseerd van ten minste 1,50 m. Bij situaties als een kanaal of watergang waar er gevaar van verdrinking is en bij de buitenbocht van krappe bogen wordt een grotere obstakelvrije zone geadviseerd van rond de 2,50 m.
Gebiedsontsluitingswegen
De breedte van de obstakelvrije zone voor de gebiedsontsluitingsweg (wegtype I en II) is in onderstaande tabel weergegeven:
Ontwerpsnelheid (km/h): Breedte obstakelvrije zone (m) Breedte obstakelvrije zone (m)
Normaal Minimaal
60: 4,50 3,00
80: 6,00 4,50
100: 8,00 6,00
Stroomwegen
Uit onderzoek is gebleken dat de grootste veiligheidswinst is te behalen met een obstakelvrije zone van tenminste 6,00 meter bij voertuigsnelheden van ongeveer 100 km/h. Voor obstakelvrije zones worden de volgende waarden gebruikt:
Ontwerpsnelheid (km/h):
Breedte obstakelvrije zone (m) Breedte obstakelvrije zone (m)
Standaardwaarde Marges
90 / 100: 10,00 8,00 - 10,00
70: 6,00 4,50 - 6,00
Als de normaalbreedte van de obstakelvrije zone niet kan worden gerealiseerd, dienen obstakels te worden afgeschermd.
Autosnelwegen
Op autosnelwegen worden obstakelvrije zones uitgevoerd van 13 meter. In verbindingsbogen in knooppunten en toe- en afritten bij aansluitingen kan dit vanwege de snelheid minder zijn. De obstakelvrije zone is dan als volgt:
Ontwerpsnelheid (km/h): Breedte obstakelvrije zone (m)
50: 4,50
70: 6,00
90 / 100: 10,00
120: 13,00
In de obstakelvrije zone dient een hoogte van 4,60 meter gegarandeerd te worden. Op plaatsen buiten de obstakelvrije zone dient een doorrijhoogte van 4,20 meter aanwezig te zijn.
Bronnen, noten en referenties
C.R.O.W. Handboek Wegontwerp. Ede: 2002
Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen 2017
http://www.verkeerskunde.nl/Uploads/...n-en-bomen.pdf
Categorie: Wegontwerp
|
In Vlaanderen ken ik nog autosnelwegen (120 kmh) met niet-afgeschermde bomenrijen.
Wil iemand een paar foto's ?
