Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Ook de NOx-rookgaswassing met adblue werkt pas effectief bij een bepaalde werktemperatuur, bij koude motoren helemaal niet.
Ook de andere merken deden of doen het nog altijd? met "temperatuurvensters":
De motoren worden gehomologeerd volgens WLTP, uiteraard is dat altijd bij voldoende warme motor en bij bepaalde labotemperaturen.
Bij de bijkomende wegtest RDE gelden andere toleranties en is sowieso de motor op ideale bedrijfstemperatuur.
Uiteraard is dat evenzo bij benzines, maar die hebben veel minder problemen met NOx.
|
Ik lees hier toch veel technische onwaarheden, ook in de links... zucht.
Ten eerste, de werking van de rookgasreiniging hangt niet af van de motortemperatuur maar van de katalysatortemperatuur. Een SCR met vanadiumpentoxide begint maar reducerende activiteit te vertonen bij temperaturen vanaf 200 °C.
Men mag nog zo veel Adblue inspuiten als men wil, maar bij lagere temperaturen gebeurt er niets met de NOx, die vliegen er zo door. Dat de fabrikanten de inspuiting van Adblue dan stilleggen kan ik begrijpen - hoewel regeling op basis van omgevingstemperatuur alleen me niet slim lijkt.
Dit probleem stelt zich ook bij benzines: een driewegkatalystor begint ook maar pas te werken bij temperaturen van 150°C. Onder die temperatuur vliegen de NOx, VOC's en CO er ook door.
Er zijn oplossingen op de markt zoals elektrisch verwarmde katalysatoren, maar geen idee of de autofabrikanten die reeds implementeren.