Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Dat is precies wat ik tegenspreek, omdat ik alles wil elimineren wat met "bewuste ervaringen" te maken heeft, doodgewoon omdat die volgens mij geen waarneembare effecten hebben.
.....
Maar het is OMDAT het fysische systeem "poolhaas" dat p-doel had in zijn dynamiek, dat de poolhaas bewust kan ervaren dat het als doel heeft om aan de wolf te ontsnappen, en niet andersom !
|
De bewuste ervaring komt uit onbewuste processen in het brein. Het idee en de techniek of methode of strategie van ontsnappen leert de haas spelenderwijs met zijn broertjes en zusjes. Het is complex gedrag. Dus dat idee is in de tijd ontwikkeld en berust op oefening, ervaring en conditionering en het is kennis en intelligentie. Het dier heeft bewuste herinneringen aan dat spel. Alleen daarom is het dier zich er van bewust wat het doet als het vlucht voor een roofdier.
Een mechanisch systeem dat bestuurd wordt door een computer met sensoren zal niet uit zichzelf spelletjes gaan doen met andere apparaten. Spelen berust op ervaren van het eigen lichaam en inlevingsvermogen en verbeelding, het besef van waarden en wetten, het onderscheiden van heden, verleden en toekomst. Dus zelfkennis. Dat is bepalend voor de mate van intelligentie van het dier.