Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
En, klopt het?
Zeker is dat accu’s een grote belasting vormen voor het milieu. De Zweden concluderen in hun literatuurstudie dat elk kilowattuur (kWh) aan capaciteit leidt tot 150 tot 200 kilo uitstoot van broeikasgassen. Voor een kleine elektrische auto als de Nissan Leaf, met een accu van 30 kWh, betekent dit volgens hen dat al 5,3 ton extra CO2 is uitgestoten voordat er een kilometer mee is gereden. Daarvoor kun je ongeveer 2,7 jaar in een vergelijkbare benzineauto rijden, zeggen ze.
Voor een Tesla S loopt de uitstoot nog verder op, zeggen de onderzoekers. Die heeft een accu van maximaal 100 kWh. Pas als je hier ruim acht jaar mee hebt gereden, heeft het klimaat er baat bij, vergeleken met rijden in een benzineauto.
In beide gevallen gingen de onderzoekers uit van een nieuwe auto met een uitstoot van 130 gram CO2 per kilometer, een automobilist die 12.240 kilometer per jaar rijdt en die benzine gebruikt die voor 18 procent bestaat uit biobrandstof. De uitkomst verbaasde de onderzoekers en leidde tot hun aanbeveling niet te rijden met een onnodig zware accu.
|
Weer maar eens een voorbeeld van een studie die ondertussen al lang weerlegd is maar die altijd terug wordt opgerakeld.
De voornaamste argumenten tegen deze studie.
De batterijen in de studie worden gemaakt in China waarbij de fabrieken gebruik maken van elektriciteit uit inefficiënte Chinese steenkoolcentrales. Ondertussen is de elektriciteit in China al fel vergroend en worden batterijen ook in andere landen gemaakt met elektriciteit uit duurzame bronnen. Het beste voorbeeld hiervan zijn de batterijen uit de Gigafactory van Tesla.
Men gaat uit van slechts een gedeeltelijke recyclage van de batterij. Lithium, kobalt, nikkel, … zijn niet goedkoop waardoor de batterijen wel degelijk gerecycleerd worden. In veel gevallen krijgen zo na hun automobiel-loopbaan nog een tweede leven als thuis-batterij.
Heel die studie klopt voor geen meter!