Los bericht bekijken
Oud 23 augustus 2019, 09:25   #842
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Als ik zie dat men anno 2019 nog steeds het fabeltje van de 80 tot 90% Vlaamse frontsoldaten rondstrooit alsof dat een historisch feit is, zie ik het zeer pessimistisch in. Niets is moeilijker te bestrijden dan een over de generaties meegedragen mythe. Dat is even moeilijk te bestrijden dan conspiracy theories.
Het cijfer van 80% is NOOIT betwist door de toenmalige legerleiding, noch door koning Albert I, noch door de regering.

Al de rest zijn fabeltjes.

Niet het leger was 80% Franstalig maar vele postjes weg van de frontlinie kwamen toe aan mensen die daarvoor geschikt waren, dus die Frans spraken., omdat heel de logistieke en administratieve keten zuiver in het Frans verliep.

De echte gevechtstroepen vormen maar een minderheid van een leger.

Overigens stopte het circus niet na WO I, ondanks een geleidelijke invoer van de taalwetten die grotendeels dode letter bleken.

Ik heb hier een leuke anekdote van kort na de bevrijding in WO II: Kort na de bevrijding,
op 8 december 1944, ging Gaston Eyskens bij de liberale minister van Landsverdediging,
Fernand Demets, aandringen op de aanwerving van Vlaamse officieren en protesteren
tegen grove overtredingen van de taalwet. Demets deed de zaak af als onbelangrijk:
Het maakte volgens hem geen verschil uit in welke taal een soldaat bevolen werd. Het
was voldoende, zei hij, dat bij de bevelvoering keelgeluiden werden uitgestoten

Een andere studie van de 75e polytechnische promotie van de Koninklijke Militaire school (oudgedienden van voor de oorlog) kwam in 1948 tot volgend besluit: la langue DIRECTRICE
de la Nation ... le commandement de notre armée étant organe directeur au premier chef, le
français doit être la langue du commandement. Donc des officiers, donc de l’Ecole Militaire”

En binnen mijn persoonlijk historisch perspectief, 1962, aan het woord is de Franstalige commandant van een zuiver Nederlandstalige eenheid tot zijn officieren: messieurs, le Néerlandais n'est pas une langue d'officiers.

De Belgische staat, voorbij alle 'mythes', heeft veel boter op het hoofd bij de Vlaams collaboratie. Zonder deze goed te praten is het fout deze onvoorwaardelijk te veroordelen.