Los bericht bekijken
Oud 23 augustus 2019, 14:21   #1475
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist. Dat is dus precies wat ik wil vermijden, en toch het nuttige deel van de notie van "doel van een systeem" behouden.

Ik wil kunnen zeggen dat "het doel van een witte bloedcel erin bestaat om bacterien te doden" (omdat dat bijzonder goed samenvat wat witte bloedcellen DOEN - maw daardoor begrijpt men een aspect van de dynamiek van witte bloedcellen) ZONDER moeten te besluiten dat er een soort van spook of geest is die dat "wilde".

Ik wil kunnen zeggen dat een thermostaat als doel heeft om de temperatuur constant te houden, ZONDER daar een spook aan te koppelen. Ik wil kunnen zeggen dat een schaakcomputer als doel heeft om de partij te winnen, ZONDER te beweren dat er daar een geest in zit.

Het is NUTTIG om te zeggen dat een levend systeem "als doel heeft zijn soort voort te zetten" ZONDER dat daar enig bewustzijn achter moet zitten, omdat dat is hoe gans de dynamiek van dat levende systeem in elkaar zit.
Waarom wil je dit absoluut kunnen zeggen?

Zou je niet kunnen zeggen dat de functie van witte bloedcellen er uit bestaat vreemde bacteriën te doden? Je kunt dit dan ook van een thermostaat zeggen, namelijk dat de functie van een thermostaat in de woning is de temperatuur te regelen.

Probleem opgelost.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden