Los bericht bekijken
Oud 23 augustus 2019, 20:10   #7
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dit is voer voor een zeer uitgebreide draad, maar dit is niet het juiste forum, misschien beter op quora, waar er veel Russen en Chinezen op zitten, die weten waarover ze spreken.

Toch heel kort. De Sovjet-unie was ongelofelijk succesvol, een achterlijk derde wereld land werd een supermacht (hetzelfde kan je natuurlijk van China zeggen) en overwon zelfs Hitler. Maar het systeem slaagde er niet in zichzelf te hervormen en klaar te stomen voor de 21ste eeuw terwijl China daar met glans in slaagde. Ik weet niet of dit zoveel met genen te maken heeft, in Azië heb je ook een aantal ongelofelijk disfunctionele landen als de Filipijnen, Noord-Korea of Myanmar. Het is wel zo dat de overwegende etnie in de Sovjet-Unie de Russen waren, niet echt het meest ondernemende volk, wel zeer intelligent maar zoals Dostoyevski, Turgenev en Tolstoy al aangaven niet zeer praktisch aangelegd. Maar een derde van de bevolking waren Aziaten, echter geen Oost-Aziaten maar steppevolkeren, die tot 100 jaar geleden nog nomaden waren.
Ik denk dat het ook aan het systeem zelf ligt, China had een zeer dynamisch systeem, niet alle macht lag bij Mao, maar bij de partij als geheel. Het systeem dat Stalin gecreëerd had legde de macht bij één iemand, trouwens ook een Russische traditie. Maar als die één iemand dan een incapabele sukkel is, zoals Nikolaas 2 of Gorbatsjov, dan is er een ernstig probleem.

En het Chinese systeem heeft genieën voortgebracht als Deng Xiao Ping.

Ik denk dat het Sovjet-systeem, mits de goede leiding, had kunnen voortbestaan. In landen als Kazachstan en Belarus is het systeem blijven bestaan, en dat zijn naast Rusland (sinds Putin, die vrij veel Sovjet elementen heeft teruggebracht) de meest succesvolle landen. De jaren 90 waren echter bijzonder pijnlijk, vooral voor Rusland (de motor van de ex-Sovjet-Unie), die landen verloren op enkele jaren 60% van hun BNP en overal brak chaos en oorlog uit, de maffia beheerste die landen toen. Ook landen als Oekraïne, Moldavië, Georgië, Armenië, Azerbaidjan, Tajikistan, etc. verloren meer dan 70% van hun BNP, door een combinatie van chaos, wanbeheer, en oorlog. Ook de door het Westen opgelegde "shock therapie" niet vergeten. Op een jaar tijd kwam heel de economie in handen van enkele maffiosi.

China wankelde ook in 1989, maar dankzij krachtig en resoluut optreden, viel het systeem niet. Ik ben zonder meer fan van het Chinese systeem maar dat wist je al.
Tomm I know about that ^^ I was kidding
bembem is offline   Met citaat antwoorden