Los bericht bekijken
Oud 25 augustus 2019, 09:29   #1492
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Jij hebt hier dus eindelijk ook begrepen waarom ik in vele van mijn posts het over genocide en zo heb bijvoorbeeld. Men hoeft zich daar niet druk in te maken, inderdaad. Maar aangezien ik een (ontspoorde) doelfunctie in mijn strategie heb die mij doet nadenken over dingen, en mijn bewuste ervaring daar plezier laat bij beleven, doe ik dat.

Inderdaad, eens je door hebt dat het allemaal in de grond niks uitmaakt, "volg je je plezier" he. Maar datgene wat "je plezier" is, is deel van van de strategie die uw lichaam implementeert. Aangezien er vele strategieen met "bugs erin" zijn (evolutie elimineert die, maar die zijn er dus wel), ben ik dus misschien gewoon een implementatie met een bug erin, die maakt dat ik daarover zit te drammen.

Het punt is dus wel dat ik dat beschouw *als intellectueel amuzement*[/b] en NIET - zeker niet - om "ons druk over te maken" ; juist precies omdat het ene of het andere zinloos is. Ik denk gewoon dat het iets is dat staat te gebeuren. Als ik daar een opinie over moet hebben, vind ik dat eerder fascinerend. Als de mensheid plaats moet ruimen voor een nog veel intelligenter machinaal leven, vind ik dat fascinerend. Ik denk gewoon dat het staat te gebeuren, vind dat fascinerend, en ga vooral niet de "onheilsprofeet" hiermee uithangen, in tegendeel.
Dat u een ontspoorde doelfunctie zou hebben in uw systeem is een erg gekunstelde opvatting. Praat er een over met een psycholoog.

Ook dat uw plezier deel uitmaakt van de strategie die uw lichaam implementeert is gekunsteld. U wilt uw gedrag en denken verklaren alsof die geprogrammeerd zijn, door evolutie, ten minste in essenties van doelen en strategie (en functie). Lees nu verder ...

Citaat:
En om dezelfde reden vind ik alle geblaar over "klimaatsverandering" en "uitsterven van de biosfeer" en zo, storende zever: omdat dat een negatieve impact gaat hebben op het plezier van nu, om een waanbeeld dat zich waarschijnlijk niet zal realiseren in de toekomst willen te realiseren, dat waanbeeld zijnde een "duurzame mensenmaatschappij".

Als het waarschijnlijk is dat de "mensenmaatschappij" vervangen wordt door een intelligentere machine maatschappij binnen afzienbare tijd, is het totaal idioot om nu plezier op te offeren om een duurzame mensenmaatschappij die er toch nooit zal komen, willen te realiseren he. Dat is even idioot als vandaag in een hutje gaan wonen, om veel geld vast te zetten op een spaarformule van 400 jaar of zo.
Heeft u overwogen dat de zever van de anderen voor hen plezierig is en dat uw zever hen doet lijden? De evolutie gaat blijkbaar niet over cultuur. Johan Huizinga besefte dat cultuur spel is (homo ludens). Mensen en dieren willen bezig zijn. Gezonde mensen willen lichamelijk en intellectueel bezig zijn. Desnoods als idioten staan te zingen in een kerk, of voor een podium met daarop een favoriete artist, of een kaartje leggen op zaterdagavond. Soms gaan er honderdduizend man met geweren een ander land bezetten en die worden spoedig daarna begraven. Zij hadden ook een doel in hun systeem en volgden een uitgekiende strategie. De evolutie geeft de soorten geen garantie op succes. De meeste zijn dan ook uitgestorven. Het doel en de strategie zijn slechts een modus van denken voor een programmeur met een beperkte visie.
Piero is offline   Met citaat antwoorden