Los bericht bekijken
Oud 29 januari 2005, 15:10   #142
KeyserH
Lokaal Raadslid

KeyserH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Ook de ministeries van onderwijs kan u onmogelijk schuldig achten. Het valt mij wel op dat velen op dit forum wel heel slechte leerkrachten geschiedenis gekregen hebben (spijtig voor hen), ofwel heel slecht hebben opgelet. Maar dat ministerie zou enkel vervolgd kunnen worden mocht de ontkenning of verzwijging effectief in het leerplan geschiedenis staan. Dit is absoluut niet het geval. Ik herinner mij uit mijn middelbare school dat we wel degelijk aandacht geschonken hebben aan de ex-kolonies van Belgïë, wat daar allemaal gebeurde toen het nog privé-eigendom was van de koning en andere louche praktijken zoals union minière.. Mss komt het omdat ik geïnteresseerd ben in geschiedenis dat ik zoveel onthouden heb, maar het onderwijs betichten dat ze de wreedheden ontkennen is fout!
Ik heb hier het leerplan WO voor de lagere school van het katholiek onderwijs naast mij liggen. In dat leerplan staan nagenoeg geen specifieke bepalingen over leerstof. Die wordt vooral bepaald door de handleidingen en de leerkrachten zelf. Wel worden een paar vaardigheden vereist. Ik citeer:
'Kinderen beseffen dat kennis nemen van het verleden altijd gebeurt vanuit bronnen die vaak onvolledig of beperkt zijn. Dat houdt in dat ze inzien dat:
- verhalen, ... worden gemaakt of verteld met bepaalde bedoelingen
- verschillende bronnen dezelfde historische gebeurtenissen anders kunnen weergeven.
- er een onderscheid is tussen een mening over een historisch feit en het feit zelf.'

Je moet wel weten dat de echte geschiedenislessen slechts vanaf het 5de leerjaar starten. Daarvoor is het kind nog bezig met tijdsbesef en historisch besef. Kritisch denken over geschiedenis is dus pas mogelijk vanaf 10-11 jaar. Het koningshuis wordt in de meeste scholen echter al veel eerder behandeld. Je kan je voorstellen dat bij het opnoemen van de stamboom men niet gaat uitweiden over de misdaden van de personen in kwestie.
In een 5de en 6de leerjaar wordt er echter ruimte gegeven voor het bespreken van deze misdaden.
Nogmaals, als de daden van Leopold ontkend worden in de lagere school ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de leerkracht of de handleiding. Dus zal Averbode aangeklaagd moeten worden