Los bericht bekijken
Oud 26 augustus 2019, 12:58   #37
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, we kunnen dat niet. Het is de normale evolutie.
Absolute zekerheid bestaat niet, maar het lijkt er op z'n minst op dat mensen kunnen kiezen.
Men kan een gele of rode auto kopen (vrijheid van keuze).
Tot daar de persoonlijke keuzevrijheid.
Het krijgt natuurlijk pas groter belang wanneer een massa (ipv individu) tot een bepaalde gemeenschappelijke keuze komt.
Afschaffing slavernij is een vb van zo'n keuze die men op een bepaald moment in voldoende grote groep maakte zodat het de mensheid op een betekenisvol ander pad bracht.
Tussen de eerste maal dat het idee geopperd werd om slavernij af te schaffen en de daadwerkelijke afschaffing ervan zal wel een hele tijd (jaaaaaren) verstreken zijn.
Ideeën moeten nu éénmaal rijpen, wortel schieten, tot bloei komen, overheersend worden om de mensheid effectief op een nieuw pad te brengen.

Mijn enig middel is pleiten, proberen te overtuigen.
Gelukkig hoef ik dat niet alleen te doen.
Er zijn al behoorlijk wat mensen overtuigd.

Een belangrijke vraag is of al die inspanningen tijdig de nodige aardverschuiving in het mondiaal bewustzijn gaan kunnen bewerkstelligen, dat is toekomst en dus onbekend.

Mijn visie daarop is dat het toch beter is om hieraan een stukje mee te werken dan niets te doen, vandaar dat ik, af en toe, hier toch nog eens iets post.