Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
De tekst die wordt geschreven is niet geprogrammeerd. Een roman is ook niet genetisch bepaald.
|
Het is wel geprogrammeerd, maar als een van de mogelijke uitvoeringen van het programma, in een van de omgevingen van het programma.
Stel dat het programma is:
"neem een getal aan de input, rol een dobbelsteen, en voeg het aantal ogen aan die input toe om de output te bepalen".
Nu geef ik volgende week 17 als input, en lees 21 aan de output. Is die "21" geprogrammeerd ? Ja. Immers, om aan die 21 te komen, werd het programma uitgevoerd. Kan ik vandaag weten of er volgende week 21 aan de output zal komen ? Nee, want er is een nog onbekende input (ik weet vandaag nog niet dat 17 aan de input zal komen), en een stochastisch element in het programma.
Kan men zeggen dat het systeem "vrij besliste" om zijn output te bepalen ? Nee. Het voerde gewoon een programma uit, programma dat vandaag al gekend was.
Wat kan ik dan wel zeggen ?
Ik kan zeggen dat als de input 10 is, de kansen op output 11, 12, 13, 14, 15 en 16 elk 1/6 zijn.
Ik kan zeggen dat als de input 11 is, de kansen op output 12,13,14,15,16 en 17 elk 1/6 zijn.
Maar zelfs al is de input 11, het systeem "heeft geen keuze" want de enige variabiliteit zit hem in iets waar het systeem ook geen "macht" over heeft, namelijk iets dat stochastisch is.
Dat het 13 wordt, en geen 16, is gewoon een effect van willekeur en ruis, en geen effect van een of andere "wil".