Het voorstel van Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) om een slimme kilometerheffing in te voeren in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, valt politiek - voorlopig - op een koude steen. Ze werd snel teruggefloten door minister Sven Gatz (Open VLD), die de idee om stadstol te heffen ‘voorbarig’ noemt.
Ook N-VA noemt de uitspraken ‘verrassend’ en ‘een fout signaal’. De Vlaams-nationalisten zijn geen fan van de Brusselse stadstol, waardoor personen die Brussel binnenrijden, zullen moeten betalen. ‘Dit is niet de manier van werken’, zegt N-VA-fractieleidster in het Brussels Parlement, Cieltje Van Achter. Ze vreest dat Brussel minder aantrekkelijk zal worden. ‘Door de stadstol zullen pendelaars en bezoekers dubbel moeten betalen. Dat is een verkeerd signaal. Ik wil dat Brussel een levendige stad blijft. We hebben geen productie, maar diensten. Bedrijven kunnen snel verplaatst worden. De Brusselse regering moet daarom omzichtig te werk gaan.’
‘Het is inderdaad zo dat er oplossingen moeten gezocht worden voor het fileprobleem in Brussel, maar dat kan enkel door te overleggen’, zegt Van Achter. ‘Er is op dit moment echter nog geen Vlaamse of Waalse regering. Overleg is onmogelijk. Groen zet de andere gewesten door deze zet voor het blok, overleg lijkt overbodig. “Dit willen wij”: dat is niet de manier van werken.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190828_04579531
Ben Zwets was niet bereikbaar voor commentaar, alsook Arrogante Pascal niet.