Los bericht bekijken
Oud 29 januari 2005, 18:48   #1
PieterP
Gouverneur

Standaard Vlaamse Choc. Zes maanden Dewinter.

Peter Boekx maakte dit programma voor het Vlaams Blok waarin hij gedurende zes maanden partijleider Dewinter gevolgd heeft.

Hierrond ontstond nogal wat commotie. De RTBF, beheerst door PS, weigerde dit programma uit te zenden wegens het ontbreken van off screen commentaar. Boekx is een man van cinéma vérité waar de beelden voor zichzelf moeten spreken.

VRT en VTM weigerden eveneens de uitzending.

Peter Boekx drong aan, en verkreeg de uitzending, nu morgen zondag RTBF 2, om 20:20 u. Er wordt een debat aan toegevoegd. Boekx verkreeg het feit dat de journalisten Vlaamse journalisten zouden zijn en dus met enig kennis van zaken zouden kunnen spreken.

Het gaat om Johnny Vansevenant ( VRT radio), Koen Vidal ( De Morgen), Peter Vandermeersch ( De Standaard), Rik Van Cauwelaert ( Knack). Bij de selctie van de journalisten wed uiteraard rekening gehouden dat ze fatsoenljk Frans konden spreken.

Boekx heeft aan diverse kranten intervieuws toegestaan. Onder meer verklaarde hij: " Bij het begin van de reportage was ik persoonlijk van mening dat het Blok moest kunnen deelnemen aan de macht. Na zes maanden in dat milieu durf ik dat niet meer te zeggen. Ik heb de opgehitste woede en frustraties bij de achterban gezien en fysisch zelfs gevoeld. Ik heb schrik gekregen van de extreem machiavellistische ingestelheid van een partij waarvoor alle middelen goed zijn om er te komen. Ik ben, eerlijk gezegd, echt bang geworden."
PieterP is offline