Echter wanneer je regelmatig het potentieel uitprobeert dan kun je getrakteerd worden met een verbruik van zeker 380Wh/km waardoor je binnen 250km door je beschikbare energie vreet. Ook op basis van 90% lading. Bovenstaande op basis van 90/10 waarbij 90% van de tijd op snelweg wordt gereden en 10% in stedelijke omgeving.
Waarom continue de 90% lading benoemen? De levensduur of beter gezegd de mate van degeneratie van de batterij over de levensduur wordt voornamelijk beïnvloed door de mate van laden en ontladen ervan. Bij maximaal laden en maximaal ontladen van de batterij zal deze sneller degenereren. Idealiter hou je de batterijcapaciteit tussen de ca 15-90%. Dit geldt overigens over het algemeen voor alle batterijen dus ook die van je accuboormachine, laptop, mobiele telefoon, etc.
Dat gezegd hebbende kun je natuurlijk prima tot 100% laden (het advies is dan wel om zo snel mogelijk na het laden te gaan rijden) en dit laten aflopen tot zo goed als nul. Er wordt gewoon afgeraden dit vaak te doen en feitelijk is het ook niet nodig.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
|