Los bericht bekijken
Oud 2 september 2019, 08:39   #106
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
In feite worden de leerlingen op die manier, ipv ze als kinderen te houden en te blijven behandelen, al van in het begin op hun eigen verantwoordelijkheid, hun eigen inbreng, hun eigen belangen gewezen...
Tenzij je als ouder thuis bent - en in dat geval zou ik thuisonderwijs 150% aanraden - kan je dat niet. Een manneke van 11 jaar alleen voor zijn videootjes/interactieve sessietjes/.... laten zitten de ganse dag, en hem 's avonds de huid vol schelden omdat hij weeral niks gedaan heeft, kweekt enkel maar aversie.

Citaat:
Niets verbied hen om in het begin zich bijna enkel met die vakken bezig te houden die hen echt interesseren en je kunt ervan opaan dat ze veel vlugger en veel intenser gaan bijleren...
Het vak "fortnite videootjes bekijken op youtube" misschien ? Als ik mijne kleine laat doen (en ik doe dat soms) dan bekijkt hij enkel maar dat hoor. En als hij het beu is, een documentaire over wilde beesten, of over dinosaurussen. En soms wisselt hij af: ook eens videootjes over Minecraft.

Denk je echt dat die "spontaan" een wiskunde les gaat bekijken als er niemand op het moment zelf hem daartoe dwingt ? En de bedreiging van "vanavond zal het feest zijn" heeft geen enkele invloed op "nu amuseer ik mij". Want de projectie van de gevolgen zit er nog niet in.

Het is precies die "projectie van de gevolgen" die de maturiteit betekent die een kind niet heeft: die leeft op het moment zelf, en legt de link niet met het onaangename moment "morgen" of "vanavond". Op dat onaangename moment heeft hij wel spijt, maar niet op het ogenblik waar hij iets moest doen, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden