Los bericht bekijken
Oud 3 september 2019, 11:36   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als ze kunnen bewijzen dat het een technische fout was, altijd op tijd onderhoud en nazicht hebben laten uitvoeren, altijd volgens het boekje hebben opgeladen en er geen oneigenlijk gebruik is geweest, waarschijnlijk wel.

Maar stilstaande wagen die niet aan het opladen is, in brand vliegen?
Waarschijnlijk weer eens ergens een kortsluiting of oververhitting bij de elektrische onderdelen.

En steeds zijn het Tesla's die uitbranden.

Na het batterijdebacle van de Samsung Galaxy Note 7 zoeken we een antwoord op de vraag hoe het komt dat de accu’s in onze apparaten zomaar kunnen ontploffen

batterij
Samsung is aan het bekomen van een flinke kater doordat de batterij van zijn – ondertussen stopgezette – Galaxy Note 7 spontaan kon ontploffen. Problemen met lithium-ionbatterijen komen echter vaker voor dan je denkt. Zowat alle toestellen die een dergelijke accu bevatten, gaande van smartphones tot elektrische auto’s, zijn in het verleden al wel eens ontploft of in brand gevlogen. Hoe komt het dat de lithium-ionbatterijen voor problemen kunnen zorgen?

Werking batterij
lithium-ion

Om te begrijpen wat de ontploffingen veroorzaakt, dien je eerst te weten hoe een lithium-ionbatterij werkt. De batterijen bestaan uit verschillende lithium-ioncellen en enkele beveiligingscomponenten, zoals temperatuursensoren en een spanningsmeter. Iedere lithium-ioncel bestaat op zijn beurt uit vier elementen, namelijk een kathode, anode, elektrolyt en afscheider.

De kathode is de positieve elektrode en bevat lithiumkobaltoxide (LiCoO2). De anode is daarentegen negatief geladen en bestaat uit koolstof. Tussen de elektrodes bevindt zich een elektrolyt dat meestal ether bevat en een afscheider. Zoals de naam doet vermoeden, moet de afscheider ervoor zorgen dat de positieve en negatieve elektrodes elkaar niet raken.

Wanneer je je batterij oplaadt, zullen lithium-ionen zich doorheen het elektrolyt begeven en vasthechten aan het koolstof aan de anodekant. Tijdens het ontladen van de accu gebeurt net het omgekeerde: de lithium-ionen begeven zich naar de kathode en vormen terug lithiumkobaltoxide. Tijdens dit proces komen eveneens elektronen vrij, welke via een elektrisch circuit naar de kathode gaan en voor stroom zorgen.

Kortsluiting
Eén van de grootste oorzaken van ontploffende lithium-ionbatterijen is een kortsluiting. Wanneer de kathode en anode elkaar slechts lichtjes raken, zal de accu enkel sneller ontladen. Bij een grote kortsluiting zal er echter zoveel stroom tussen de elektrodes stromen dat de temperatuur zal stijgen en de batterij in brand kan vliegen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 3 september 2019 om 11:43.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden