4 september 2019, 08:18
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen
Nonsens, je moet inderdaad van een kind niet verwachten dat het de verantwoordelijkheid van een volwassenen op zich neemt; maar een kind is heel goed in staat om verantwoordelijkheid te dragen op zijn niveau en dat moet aangemoedigd worden...
Als jij rondloopt met het idee dat een kind zoveel mogelijk en liefst altijd zich alleen maar moet amuseren; hewel dat kind zal je zeker niet tegenspreken, zal bovendien elk moment dat het zich niet amuseert uiterst vervelend en onverdraagzaam worden... Het is dan aan jou om dat kind duidelijk te maken dat dat niet kan en dat het zich verantwoord moet gedragen.
Het leven is niet altijd plezant, niet voor de volwassenen en ook niet voor de kinderen... Hen wijsmaken of hen in het gedacht laten dat dat anders is is hen voor de gek houden??? Het is aan jou om je kinderen te stimuleren en inderdaad ieder kind is niet even rijp en niet op dezelfde leeftijd rijp, maar ieder kind kan leren en weet vlug dat het leven wat anders is dan alleen maar zich amuseren...
Wat nu, omdat iets plezant is kan men geen verantwoordelijkheid nemen... Het is inderdaad de kunst om te leren om dat wat je doet ook zoveel mogelijk plezant te vinden... Niet omgekeerd...
Het is stukken en stukken moeilijker om dingen te doen die ge NIET plezant vindt als kind. Ik heb eigenlijk meer bewondering voor een kind dat zichzelf zou verplichten om *tegen zijn goesting* toch dingen gaan te leren omdat hij beseft dat het voor zijn "goed" is. Het is een situatie die ik nooit zelf ben tegengekomen. Ik weet niet hoe ik zou gereageerd hebben.
Arme kinderen die niet geleerd hebben dat ze voor zichzelf moeten instaan en die denken dat het leven enkel plezier maken is...
Hoe totaal en totaal onvolwassen of nog erger onkinderlijk... Het zijn kinderen die zelfs nooit kinderen geweest zijn... Het zijn bedorven stinkers vanaf het begin...
Inderdaad... en dus kunnen we enkel tot de conclusie komen dat jarenlange zogezegde pedagogische vooruitgang ons alleen maar heel ver terug achteruit heeft geslagen... En de jeugd zal het geweten hebben en de toekomst van de mensheid waarschijnlijk ook...
Met het verstand kwamen de geboden en met het verstand werd het instinctief weten uitgeschakeld... Nu de geboden overboord gooien, want wij moeten ons amuseren... en wat blijkt... wij weten niet hoe we ons moeten amuseren want wij volgen ons instinct niet meer en wij kennen onszelf niet meer en ploeteren in de duisternis...
Niet voor niets dat het er met de dag wanhopiger uitziet...
Dat bekom je inderdaad als je zelf denkt en als je je kinderen wijs maakt dat ze zich alleen maar moeten amuseren en dat alles amusant moet zijn...
Weet je wat amusant is voor kinderen??? Datgene doen dat ze niet mogen doen en wat blijkt, ze mogen alles en dus is er niets meer amusant...
Verslaafd zijn ze wel en hoe moeilijk om zich van die verslaving te genezen als ze zelf niet weten wat gezond zijn inhoudt...
|
3 !
|
|
|