Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
ALs je erover redeneert zie ik volgende tendenzen
1° oprukken van BEV en uitfazeren van fossiele motor
2° prijsevolutie electriciteit zou moeten zakken door goedkoper worden van duurzame bronnen, versus prijsdruk op fossiele energie omdat mensen die bron niet meer gaan gebruiken
3° goedkoper worden van batterij, of goedkoper worden van BEV
4° Het gevolg van die evoluties is gelijk welke auto die je nu koopt zal sneller zakken in waarde
want...
de BEV zakt omwille van goedkoper worden van batterijen en verandering van technologie. Dus een batterij van 100kWh die nu verkocht wordt voor 20K maakt een auto van 80K die fossiel gezien voor 60K uit de deur gaat.
Maar die auto wordt binnen 10jaar aangeboden voor 65K ipv 80K, die batterij zakt dus significant en zet daarom tweedehandswaarde onder druk
BEV met 20KWh batterijen blijken heel snel te zakken in waarde omwille van hun beperkte range; Bovendien, hoe kleiner de batterij, hoe sneller de batterij verslijt, omdat een batterij maar in een range van 60% van zijn vermogen optimaal gebruikt wordt
de fossiele motor zakt in waarde omwille van uitfazering en LEZ zones en stijgende CO2 taksen. Dus daar gaat elke fossiele auto na 10 jaar ook meer zakken in waarde dan wat we momenteel tot nog toe beleefd hebben
Dus conclusie: als je een auto koopt, koop je beter als het ware een goedkope dan een dure, omdat het toch binnen de tien jaar weggesmeten geld zal zijn
En als je een elektrische koopt, wacht je beter tot VW de markt naar zijn hand zet
|
De keuze van een nieuwe wagen moet je in de eerste plaats stellen rond het doel van gebruik. Als die niet bedoelt is om off road te gaan of voor veelvuldige zware transporten of om vaak ritten van meer dan 250km te doen, kan je beter naar een EV gaan.
Wachten op VW om een EV aan te schaffen lijkt mij ook zinloos, zeker als je weet dat VW nog steeds ICE's geeft als bedrijfswagens aan zijn personeel.
De VW-groep staat eigenlijk ver achter in de ontwikkeling van EV's en de prijs van een Tesla 3 ligt lang zo hoog niet als die van een Tesla S.
Ook Renault, de Japanse en zelfs de Chinese merken staan verder dan alle Duitse merken samen.