Porsche heeft 5 jaar achterstand op Tesla!
Al jaren werd de Tesla-killer aangekondigd en nu is de Porsche Taycan ook beschikbaar. Maar zou je hem bestellen en is hij echt wel vergelijkbaar met een Tesla of zelfs beter. Bij Porsche hebben ze alvast de Taycan al eens rond de Nordschleife gestuurd en hebben hierbij een impressionante tijd neergezet.
Porsche claimt immers als fabrikant van sportwagens dat hun elektrische Taycan geen problemen heeft met koeling waardoor ze de Nordschleife kunnen rijden zonder dat er een vermogensreductie in het spel komt. Dit is een probleem waar Tesla vroeger wel eens mee kampte. Bij herhaald vol accelereren en daarna regeneratief remmen werd de batterij maar vooral de stators van de motoren te warm.
Elon Musk is er vrij zeker van dat dit probleem bij de recente Model S is verholpen want in een tweet kondigt hij aan dat de Model S ook naar de Norschleife gaat.
Maar nu de spec's van de Taycan:
De basisversie kost 158k, de topspec versie 192k, daarvoor krijg je een acceleratie naar 60 mph van 3.0 en 2.6 sec. Dit is zeer vergelijkbaar met een Model S P85D uit 2015 die toen hetzelfde spurtje in 2.8 seconde kon doen. De laatste versie van de Model S doet het zelfs in 2.4 seconde!
Dan is er het bereik, bij Porsche is dat ongeveer 370 km (EPA), de tesla Model S uit 2015 had al een bereik van 400 km, de laatste versie gaat vlot over de 500 km.
De basisversie van de Model S kost nu nog zo'n 88k en de Performance 105k. Je krijgt er bij Porsche zonder twijfel een betere afwerking bij, maar qua ruimte is de wagen beperkt.
Is de Porsche Taycan een Tesla-killer, ik dacht het niet! Qua performantie en bereik loopt hij 5 jaar achter op Tesla en dat voor bijna de dubbele prijs.
|