Los bericht bekijken
Oud 6 september 2019, 16:55   #1640
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat verband van vorm-functie ontken je in #1039. Je schreef daar dat je VORM abstraheert.
"Ik beschouw de ontdekking van Darwin tevens het definierende aspect van dynamieken die we "leven" noemen. Maw, ik beschouw de Darwinistische dynamiek zijnde de fundamentele definitie van leven, en abstraheer dus totaal de VORM ervan. De meeste gangbare definities van leven zijn beperkender en willen inderdaad nog iets eraan toevoegen, zoals metabolisme of zo."
Eh, ja, snap je niet wat ik daar zeg ? Ik zeg dat die functie in veel meer vormen kan geimplementeerd worden dan wat klassiek biologisch is. Maar dat wil niet zeggen dat de vorm er onafhankelijk van is.

Als ik zeg "een periodieke dynamiek" dan abstraheer ik ook de notie van "periodiek" van de VORM, bijvoorbeeld, het hoeven geen klokken te zijn die gebaseerd zijn op tandwielen. Een kwarts oscillator is dan ook een systeem met periodieke dynamiek.

Maw, iemand die zegt "periodieke dynamieken zijn altijd systemen met tandwielen", daarop antwoord ik zoiets als wat je geciteerd hebt. De notie van periodieke dynamiek is geabstraheerd van de specifieke vorm "dinges met tandwielen". Het kan ook een quarts oscillator of een zonnestelsel zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het periodieke niet zou voortkomen uit de fysische vorm van het systeem dat een periodieke dynamiek heeft, he.

Citaat:
Als je metabolisme niet wil "toevoegen" als fundamenteel kenmerk (vorm) van leven dan kan je voortplanting (organen) ook niet toevoegen. Maar je doet dat met een omweg toch met het begrip "voortzettingsstrategie". Je verandert voortplanting in voortzetting.
Inderdaad. Metabolisme is zoals "tandwielen" he.

Citaat:
In je toelichting heb je het over het gedrag van een individu zoals een haas, maar paargedrag schijn je daarvan uit te sluiten. Inderdaad, voortplanting overstijgt het belang van een exemplaar van de soort, maar het is essentieel voor het bestaan van de soort (het systeem). Met andere woorden, er bestaan geen systemen zonder voortzettingsmechanisme (p).
Voor een haas hoort paargedrag daar ook bij natuurlijk. Ik sluit dat niet uit. Ik gaf gewoon maar als voorbeeld dat "aan de poolwolf ontsnappen" een sub-doel was in de hierarchie die bovenaan "zijn strategie copieren" had. En ja, paren is daar ook een deel van.

Citaat:
Maar voortplanting is niet slechts een strategie (p). Bestaan van voortplanting (p) vereist het bestaan van een levende vorm (L) welke zich voortplant en het is onlosmakelijk verbonden met een bepaalde fysieke vorm.
Absoluut. Ik spreek dat niet tegen. In tegendeel. Een levend individu is de materiele implementatie van een strategie om zichzelf voort te zetten.

Citaat:
Het bijzondere is dat de fysische systemen met strategie (p) inderdaad bestaan en dat die zonder strategie (p) per definitie niet kunnen bestaan.
Juist.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden