Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB
Ik vraag me toch af waarom je zo aan het biologische vasthoudt. Dawkins heeft toch ook het concept van memes geïntroduceerd. Deze komen toch ook niet klaar? Die zijn toch ook niet biologisch?
De evolutie van robotten is gewoon al lang aan de gang en je werkt daar gewoon lekker aan mee. Door je op het internet te begeven zorg je voor (1) winsten bij ISP's die dit gaan investeren in nieuw materieel en zo finaniciëren die de R&D die moet leiden tot snellere netwerken en systemen die op zich weer gaan leiden tot snellere, compactere computers die op zich weer gaan leiden tot meer internet gebruik die op zich weer gaan leiden tot (ga terug naar (1)).
Langs het pad van die oneindige cyclus wordt technologie geselecteerd volgens de geschiktheid op dat moment en wordt steeds krachtiger, waardoor het de mens op alle vlakken zal overtroeven omdat de mens gewoon minder snel evolueert.
Je zou natuurlijk kunnen stellen dat de technologie ooit een plafond zal bereiken maar ik zie eerlijk gezegd niet waarom dit zou zijn, daar zijn geen redelijke redenen voor om dit aan te nemen.
|
De evolutie van ideeën en cultuur en technologie, is al miljoenen jaren gaande in het gedrag van dieren, waaronder de mens. Nu doet de computer het meeste rekenwerk met door mensen geschreven programma's en ten behoeve van de mens. Dan maakt u een categoriefout door de vraag te stellen of technologie ooit een plafond zal bereiken. Technologie heeft nog nooit iets bereikt. Her is de mens die technologie gebruikt. Het is geen soort in het rijk der dieren en Darwin heeft daarover terecht niks gezegd.
Ik heb hierboven een link gegeven naar een video waarin een geleerde dwaas, Jeff Bezos, ons wil geruststellen door te zeggen dat hij niet verwacht dat AI als overheerser van de mens door zijn instinct geneigd zou zijn de mens te gaan uitroeien. AI weet niet eens wat AI is en waarom AI er is en hoe. AI heeft geen besef van zijn "bestaan" en relatie tot de wereld. Maar gekke Jeff denkt dat het programma zelfstandig bestaat en dat het een instinctief gedrag vertoont. AI bestaat niet eens fysiek, hoe kan AI dan iets ondernemen?! Gekke Jeff zal dan ook angstig moeten zijn voor de haner in zijn gereedeschapskist omdat die hem misschien een keer zal aanvallen. Wat die heren in de video zeggen is dezelfde sciencefiction als die van decennia geleden. AI zal nooit overlord worden wegens gebrek aan kennis en inzicht. Wegens gebrek aan ideeën; wegens onbekwaamheid.