Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Ik ben het er mee eens dat het historisch leuk kan zijn om de litteraire oorsprong van een verhaal trachten te reconstrueren. Een beetje zoals proberen na te gaan hoe de Odyssee litterair is ontstaan. Dat is inderdaad de job van historici.
Maar dat is iets anders dan over de *inhoud* van het verhaaltje gaan na te denken. Natuurlijk kan die inhoud ergens een hint zijn om de historici op het juiste pad te zetten betreffende de oorsprong van het verhaal - of niet.
Men schijnt de personages in het verhaal echter te verwarren met historische figuren.
Ik ben het ergens eens met Aton: het kan historisch interessant zijn om na te gaan hoe het verhaal van Sneeuwwitje en de zeven dwergen is ontstaan. Komt het van een ander, ouder verhaal ? Waren er meerdere auteurs ? Is het geïnspireerd door een mondelinge traditie ? ...
Maar op geen enkel ogenblik gaat men denken dat Sneeuwwitje een historisch levend personage was, en nog minder, de zeven dwergen. Hoewel het eventueel mogelijk zou kunnen zijn dat het verhaal geïnspireerd zou zijn door echt historisch levende personen, natuurlijk. Misschien was er ergens een jong meisje dat met een paar oude peekes in het bos leefde of zo, wie weet. Dat kan werk voor de historicus zijn.
Maar gaan neuzelen over de incoherenties *binnenin* het verhaal is toch eigenaardig. Het is alsof men zou gaan praten over het gegeven dat de zeven dwergen nooit genoeg tijd hadden om vanaf hun huis tot aan de diamantmijn te wandelen, omdat men daarvoor ideeen heeft met welke historische plekken dat overeenkomt, en die liggen dan 50 km uit elkaar.
Nog eigenaardiger is om gaan te neuzelen tussen verschillende literaire versies van het verhaaltje. Het is alsof men van auteur X gelezen heeft dat Sneeuwwitje een blauw sjaaltje aan had, en van auteur Y gelezen heeft dat Sneeuwwitje een groen sjaaltje aan had, en zich dan afvragen welk sjaaltje het "historische" Sneeuwwitje aan had.
|
De vergelijking met het verhaal van zeven dwergen loopt wel wat mank. Voor zover ik weet zijn er geen eerste eeuwse documenten of geschriften over de 7 dwergen of Sneeuwwitje. Bovendien is het verhaal van Sneeuwwitje een sprookje. In het christelijke verhaal is het nu zaak te weten wat of en in hoeverre alles of gedeeltelijk een sprookje is. En dat maakt het nu juist boeiend. En tenslotte, het verhaal van de 7 dwergen had natuurlijk nog niet in de verste verte zo'n geweldige doorslaggevende impakt op onze filosofie, denkwijze, en levenswijze als het christendom en dit gedurende bijna 2 millennia. Loont wel de moeite om eens te gaan uitvissen hoe dit allemaal is kunnen gebeuren.