Los bericht bekijken
Oud 30 januari 2005, 11:03   #5
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PieterP
Boekx heeft aan diverse kranten intervieuws toegestaan. Onder meer verklaarde hij: "Bij het begin van de reportage was ik persoonlijk van mening dat het Blok moest kunnen deelnemen aan de macht. Na zes maanden in dat milieu durf ik dat niet meer te zeggen. Ik heb de opgehitste woede en frustraties bij de achterban gezien en fysisch zelfs gevoeld. Ik heb schrik gekregen van de extreem machiavellistische ingestelheid van een partij waarvoor alle middelen goed zijn om er te komen. Ik ben, eerlijk gezegd, echt bang geworden."
Een man zoals Boeckx die zes maanden in het hol van de leeuw heeft verbleven zal goed beseffen waarom er zoveel redenen zijn om inderdaad bang te zijn van het VB. Toen ze het allemaal nog zo duidelijk zegden in de eerste tien jaren van hun bestaan was er ogenschijnlijk meer reden om bang te zijn maar met een paar volksvertegenwoordigers in het parlement leek het VB eerder een blaffende hond (een Duitse scheper zonder tanden) te zijn.

Vanaf 1986 werd het allemaal anders met FDW met een eerste doorbraak in 1988 (gemeenteraadsverkiezingen) toen het VB in Antwerpen van 2 naar 10 gemeenteraadszetels doorstootte wat later bevestigd werd op 24.11.1991 (Zwarte Zondag).

Anno 2005 zijn er duizend redenen meer om bang te zijn van het VB. Die partij heeft zich intussen zo omzwachteld en gecamouffleerd dat alleen mensen zoals ik die zich nog de jaren tachtig en negentig herinnerenen nog weten hoe en met wat die partij groot is geworden. http://www.blokwatch.be probeert dat hoe en waarom levendig te houden.

Ik verwacht in 2006 een dijkbreuk van het VB op alle locale niveaus. Bart Somers heeft goed geanticipeerd maar komt wel een paar jaar te laat.

Ben ik bang? Als ik eerlijk moet zijn: JA, ik ben ook bang. We hebben het in blokwatch er ook al over gehad: we zijn allemaal bang. De dag dat het VB de macht grijpt zijn we allemaal vogelvrij verklaard. Geen dag zal meer hetzelfde zijn daarna.